ایرانیان جهان
يک زن ايراني در ميان 12 فضانورد آينده ناسا
دوشنبه 22 خرداد 1396 - 3:31:48 PM
ايسنا
اين 12 نفر که از ميان 18 هزار متقاضي شرکت در دوره دو ساله فضانوردي 2017 ناسا انتخاب شده‌اند افزون بر ياسمين مقبلي‌، چهار زن و هفت مرد هستند.

 ناسا به تازگي در مراسمي رسمي اين 12 فضانورد برگزيده خود را معرفي کرده است.

ياسمين مقبلي متولد شهر "باد ناوهايم" در آلمان و بزرگ‌شده شهر بالدوين در ايالت نيويورک آمريکاست. در مراسم معرفي اين گروه مايک پنس، معاون رئيس‌جمهوري آمريکا نيز سخنراني کرد.

مقبلي پس از فارغ‌التحصيلي از دبيرستان بالدوين، در رشته مهندسي هوافضا در دانشگاه پرآوازه "ام‌آي‌تي" ادامه تحصيل داد و از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شد. او همچنين از مدرسه عالي نيروي دريايي در ايالت کاليفرنيا مدرک کارشناسي ارشد در رشته هوافضا دريافت کرده است.

به گفته ناسا، ياسمين مقبلي به هنگام گزينش براي شرکت در دوره فضانوردي 2017 مسئول تست هليکوپترهاي اچ – 1 و افسر تضمين کيفيت و اويونيک(الکترونيک هوانوردي) گردان يکم عمليات و سنجش تفنگداران ايالات متحده آمريکا بوده و در شهر يوما در ايالت آريزونا مشغول به خدمت بوده است.

ياسمين مقبلي که 33 ساله است، داراي چهار نشان تقدير نيروي هوايي، نيروي دريايي و تفنگداران، سه نشان کارآيي و موفقيت نيروي دريايي و تفنگداران و چندين تقديرنامه است.

او همچنين از فارغ‌التحصيل ممتاز دوره خود در مدرسه خلباني بوده و جايزه برجسته فرمانده ويلي مک‌کول را براي اين موفقيت دريافت کرده است. به گفته ناسا، مقبلي بيش از 1600 ساعت پرواز و 150 ساعت مأموريت‌هاي مبارزه‌اي در کارنامه خود دارد.

ناسا از سال 1959 تا کنون 22 دوره آموزشي برگزار کرده است. در حال حاضر 44 فضانورد در خدمت اين سازمان هستند. اعضاي برگزيده دوره آموزشي 2017 بين 29 تا 42 سال دارند.

ياسمين مقبلي دوره آموزشي فضانوردي ناسا را در ماه اوت همراه با ديگر اعضاي گروه آغاز خواهد کرد و پس از پايان دوره، تا زمان اعزام مأموريت به فضا مشغول انجام وظايف فني در دفتر فضانوردي خواهد شد. به گفته سازمان ناسا شمار تقاضاها براي شرکت در دوره آموزشي فضانوردي 2017 بي‌سابقه بوده است. براي اين دوره 18 هزار نفر تقاضا داده بودند که نسبت به آخرين دوره در سال 2011 شمار متقاضي‌ها بيش از سه برابر بوده است.

ناسا قصد دارد در سال 2021 قدرتمندترين موشک تاريخ را به فضا پرتاب کند. اين موشک با نام "سامانه پرتاب فضايي" (SLS) قرار است فضانوردان آمريکايي را به ماه ببرد. موشک ياد شده براي نخستين بار به صورت بدون سرنشين در سال 2018 آزمايش خواهد شد و سپس سه سال بعد دو فضانورد آمريکايي با آن به ماه فرستاده خواهند شد.

اين موشک کپسول فضايي "اوريون" (تصوير شبيه‌سازي شده کامپيوتري) را با خود حمل مي‌کند که ناسا براي پروازهاي فضايي به ماه و مريخ با بودجه 23 ميليارد دلاري طراحي کرده است. اوريون مي‌تواند حداکثر شش فضانورد را در خود جاي دهد. در سال 2014 اوريون نخستين پرواز آزمايشي بدون سرنشين خود را با موفقيت پشت سر گذاشت.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3667/يک-زن-ايراني-در-ميان-12-فضانورد-آينده-ناسا
بستن   چاپ