ایرانیان جهان
گام محققان کشور براي شناسايي زودهنگام آلزايمر
دوشنبه 22 خرداد 1396 - 1:15:13 PM
ايسنا
محمد خلج کندري، مجري پروژه‌ با بيان اين که اين پروژه با حمايت ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي در حال انجام است، در اين باره اظهار کرد: هدف اصلي از اين پروژه ارزيابي پتانسيل RNAهاي بلند غيرکدکننده دخيل در آلزايمر به عنوان نشانگرهاي زيستي پلاسمايي-خوني در بيماري آلزايمر است تا بتوان با آشکارسازي تغييرات مقدار آنها در خون براي تشخيص زودهنگام بيماري از آن بهره برد. با توجه به اينکه تغييرات در بيان ژن‌ها در مغز حدود 20 سال قبل از بروز علائم بيماري شروع مي‌شود، بنابراين مي‌توان آن تغييرات را قبل از بروز بيماري شناسايي کرد؛ البته به شرطي که RNAهاي مورد بحث از سلول‌هاي مغزي آزاد شده و به حد کافي در خون وجود داشته باشند.

وي با اشاره به اينکه تحقيقاتي به اين شکل در مورد آلزايمر در دنيا انجام نشده است، عنوان کرد: تحقيقات مشابهي در مورد سرطان وجود دارد و با توجه به اين موضوع اساس اين طرح طراحي شد. چون تحقيقات اخير نشان مي‌دهند که سلول‌ها ذراتي به نام اگزوزوم از خود به مايعات بين سلولي و نهايتا خون آزاد مي‌کنند که حاوي مولکول‌هاي زيستي نماينده تغييرات اتفاق افتاده در بافت و سلول منشاء هستند. اتمام اين طرح در صورت موفقيت به شناسايي زودهنگام بيماري در افراد مستعد کمک زيادي مي‌کند تا با بررسي پلاسماي افراد و دادن آگاهي‌هاي لازم مانع بيماري يا تاخير در ايجاد آن شد.

خلج کندري ادامه داد: در حال حاضر درمان‌هاي موجود براي اين بيماري کارساز نيستند و دارويي که تجويز مي‌شود، روند از بين رفتن سلول‌ها را کند يا در مقطعي حافظه را تقويت مي‌کند؛ زيرا وقتي علائم بيماري ظاهر مي‌شود تغييرات زيادي در مغز بر اثر بيماري ايجاد شده که تقريبا غير قابل بازگشت هستند.

عضو هيات علمي دانشگاه تبريز با اشاره به اينکه علت اصلي بروز بيماري هنوز مشخص نيست، گفت: از نظر پاتولوژي براي محققان اين بيماري شناخته شده است. محققان در دنيا چند دهه است که در حال تحقيق روي بيماري هستند و کشفيات زيادي نيز در اين زمينه شده، اما چون آلزايمر بيماري پيچيده‌اي است، هنوز درمان قطعي براي آن پيدا نشده است.

بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت علمي رياست‌جمهوري، وي خاطرنشان کرد: بيماري آلزايمر در دو دسته زود هنگام و دير هنگام قرار مي‌گيرد، مبتلايان به نوع زود هنگام افرادي هستند که دچار جهش در ژن‌هاي اصلي شده‌اند و در سنين زير 45 سال مبتلا مي‌شوند؛ البته درصد کمي و کمتر از 5 درصد از بيماران شامل اين گروه هستند. مبتلايان ديرهنگام نيز در سنين بالاي 65 علائم بيماري را نشان مي‌دهند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3665/گام-محققان-کشور-براي-شناسايي-زودهنگام-آلزايمر
بستن   چاپ