ایرانیان جهان
امکان تست و طراحي توربين‌هاي آبي در دانشگاه تهران فراهم شد
يکشنبه 21 خرداد 1396 - 3:21:33 PM
ايسنا
سيد احمد نوربخش با بيان اينکه در ميان توربينهاي موجود، توربين‌هاي آبي بالاترين راندمان را دارند، افزود: اين توربين‌ها انرژي پاک توليد مي‌کنند؛ از اين رو تاسيس نيروگاه‌هاي آبي در دنيا يکي از اولويت‌ها است و در کشور ما نيز در اين راستا اقداماتي انجام شده است.

نوربخش ادامه داد: در ايران 10 هزار مگاوات انرژي تجديدپذير در منابع آبي توليد مي‌شود؛ بنابراين هر گونه فعاليتي که منجر به ايجاد فناوري در اين حوزه براي کشور شود، حائز اهميت است.

به گفته وي، در کشور اقدام به نصب توربين‌هاي آبي شده؛ ولي به موازات آن کمتر براي توليد فناوري اقدام شده است.

رييس موسسه توربو ماشين‌هاي آبي دانشکده فني دانشگاه تهران با اشاره به اينکه توليد فناوري در اين حوزه مراحلي دارد، خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌هاي تخصصي در اين زمينه مساله مهمي است و بعد از آن نياز به راه‌اندازي آزمايشگاه‌هايي براي طراحي و تست توربين‌ها مورد نياز است، ضمن آنکه وجود يک مرکز محاسبات ضروري است.

وي اضافه کرد: براي توليد فناوري‌هاي اين حوزه در دانشکده فني دانشگاه تهران دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري ماشين‌هاي آبي را راه‌اندازي کرديم.

عضو هيات علمي دانشگاه تهران همچنين ادامه داد: در گام بعدي موسسه توربو ماشين‌هاي آبي در دانشکده فني دانشگاه تهران بين وزارت نيرو و اين دانشگاه تاسيس شد تا در عرصه توليد فناوري توربين‌هاي آبي در کشور گام‌هاي بلندتري برداشته شود که اين موسسه با حمايت مالي ستاد توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير معاونت علمي آزمايشگاه تست، طراحي و مرکز محاسبات خود را راه‌اندازي کرد.

به گفته وي، با اين اقدام پتانسيل بالقوه‌اي در زمينه طراحي و آزمايش توربين‌هاي آبي به مرکزيت دانشگاه تهران ايجاد شد.

نوربخش يادآور شد: در حال حاضر طراحي و آزمايش انواع توربين‌هاي آبي در سطح آزمايشگاهي آن انجام مي‌شود و دانشجويان اين حوزه مي‌توانند براي انجام طرح‌هاي پژوهشي خود از اين امکانات بهره ببرند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3664/امکان-تست-و-طراحي-توربين‌هاي-آبي-در-دانشگاه-تهران-فراهم-شد
بستن   چاپ