ایرانیان جهان
نوشيدني‌ نانويي روغن هسته‌ انار توليد مي شود
شنبه 20 خرداد 1396 - 7:41:51 AM
مهر
امروزه به موازات رشد صنعت غذا در جهان، مقدار ضايعات ناشي از اين صنعت نيز به ‌شدت افزايش يافته است. اين موضوع باعث مطرح شدن مسئله‌ مديريت و بازيافت اين ضايعات شده است.

يکي از اين ضايعاتي که در ايران به‌ وفور توليد مي‌شود، هسته‌ انار است. به دليل خواص دارويي روغن هسته‌ انار و همچنين توليد قابل ‌توجه ساليانه‌ آن، مي‌توان از روغن آن به‌منظور توليد محصولات غذايي فراسودمند استفاده کرد.

سيد محمد صحافي ابرقوئي، مجري طرح با اشاره به اين موضوع که روغن‌هاي خوراکي با قرارگيري در معرض اکسيژن و نور خواص خود را از دست مي‌دهند، گفت: در صنعت غذا مي‌توان با ترکيب علم امولسيون‌سازي و فناوري نانو مانع از بروز تغييرات نامطلوب در اجزاي تشکيل ‌دهنده‌ ماده غذايي (عطر و طعم، اسانس‌ها، چربي‌ها و ترکيبات رنگي) شد.

وي ادامه داد: بنابراين در اين تحقيق سعي شده است با توليد نانوامولسيون پايدار روغن هسته‌ انار، از آن در غني‌سازي نوشيدني‌هاي غذايي از جمله آب انار استفاده کرد.

اين محقق در خصوص ضرورت انجام اين طرح گفت: در حال حاضر علي‌رغم اينکه روغن انار از خواص مفيد بسياري برخوردار است، اما به دليل ايجاد رنگ کدر نامطلوب و دوفاز شدن، امکان غني‌سازي نوشيدني‌ها و آب‌ميوه‌ها با اين روغن به صورت مستقيم وجود ندارد. در اين طرح با ايجاد يک نانوامولسيون از روغن هسته‌ انار، اين امکان فراهم مي‌ شود. استفاده از نتايج اين طرح مي‌تواند موجب گسترش محصولات غذايي و نوشيدني‌هاي فراسودمند با ارزش غذايي بالا شود.

وي گفت: در خط توليد نوشيدني‌هاي مبتني بر فناوري نانو نسبت به خط توليد نوشيدني‌هاي معمولي تنها يک دستگاه التراسونيک اضافه خواهد شد و نياز به مواد و تجهيزات گران‌قيمت نيست. ازاين‌رو مي‌توان نتيجه گرفت که هزينه‌ي زيادي براي انجام اين طرح نسبت به خط توليد نوشيدني‌هاي معمولي وجود نخواهد داشت؛  ضمن اينکه محصول توليدشده‌ نهايي از منظر تأثير بر سلامتي انسان در سطح جهاني نيز شناخته شده است و ارائه‌ قيمت بالاتر براي اين محصول توجيه‌پذير خواهد بود.

اين طرح در قالب رساله‌ مقطع دکتري سيد محمد صحافي ابرقوئي به راهنمايي دکتر سيد اميرحسين گلي از دانشگاه صنعتي اصفهان و با همکاري يک شرکت صورت گرفته است. اين رساله در ستاد توسعه‌ فناوري نانو تحت عنوان پايان‌نامه‌ مورد نياز صنعت به تأييد رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3654/نوشيدني‌-نانويي-روغن-هسته‌-انار-توليد-مي-شود
بستن   چاپ