ایرانیان جهان
يافته‌هاي جديد محققان براي درمان اختلالات خواب
شنبه 20 خرداد 1396 - 7:23:48 AM
ايسنا
براي بسياري از ما پيش آمده است که در نيمه‌هاي شب با شنيدن يک صداي بلند با ترس از خواب پريده باشيم. در اين مواقع مغز به گونه‌اي عمل مي‌کند که گويي دنيا در حال فروپاشي است.

اما مغز چگونه به ميل شديد به خوابيدن غلبه مي‌کند؟ محققان "دانشگاه کلتک" کاليفرنيا آمريکا دريافتند يک مدار عصبي در موش‌ها اين مسؤوليت را بر عهده دارد و يافته‌هاي آنان مي‌تواند به افرادي که دچار اختلالات مختلف خواب نظير بي‌خوابي يا خواب زياد هستند، کمک کند.

بخش‌هاي زيادي از چگونگي عملکرد مغز انسان همچنان ناشناخته است و "خواب" يکي از پيچيده‌ترين معماهاي مغز است.

تحقيقات در سال‌هاي اخير به يک "منطقه داغ" (hot zone) در مغز رسيد که به نظر مي‌رسد مرکز رؤياپردازي مغز باشد و اين که خواب چگونه بر روي سيناپس‌هاي بين نورون‌ها و تغيير حالات آگاهانه با تحريک تالاموس اثر مي‌گذارد.

گروه تحقيقاتي "دانشگاه کلتک" مي‌خواست بداند چگونه محرک‌هاي مختلف صوتي يا بويايي مغز را از خواب بيدار مي‌کنند.

"ويويانا گرادينارو"، سرپرست تيم تحقيقاتي گفت: براي پاسخ به اين سوال به انجام آزمايشاتي بر روي قسمتي از مغز به نام "هسته سجافي پشتي" (dorsal raphe nucleus) جايي که گروهي از نورون‌هاي دوپامين به نام "نورون‌هاي هسته سجافي پشتي" (dorsal raphe nucleus neurons) يا همان "نورون‌هاي DRNDA" تحت مطالعه بودند، اقدام کرديم.

وي افزود: افرادي که در اين قسمت از مغز دچار آسيب هستند، از اختلالات خواب فراواني رنج مي‌برند، البته هنوز کاملا مشخص نيست که اين نورون‌ها دقيقا چگونه موجب پديد آمدن اين اختلالات مي‌شوند و چرخه خواب و بيداري انسان را بهم مي‌ريزند.

محققان با اعمال تغييراتي در "نورون‌هاي DRNDA" موش‌ها و انجام آزمايشات در حالات مختلف دريافتند که مي‌توان توسط اين اعصاب به افرادي که از اختلالات خواب رنج مي‌برند، کمک کرد.

اين گروه تحقيقاتي اعلام کرد با ادامه تحقيقات و آزمايشات روي "نورون‌هاي DRNDA" مي‌توان از آن به عنوان يک هدف درماني براي درمان ديگر اختلالات روانپزشکي نظير افسردگي، اختلالات دوقطبي و اسکيزوفرني که همراه با اختلالات خواب به وجود مي‌آيند، استفاده کرد.

اين پژوهش در مجله "نورون" (Neuron) منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3650/يافته‌هاي-جديد-محققان-براي-درمان-اختلالات-خواب
بستن   چاپ