ایرانیان جهان
ايران پيشتاز توليد داروهاي زيست‌فناوري در منطقه
دوشنبه 8 خرداد 1396 - 3:07:59 PM
ايسنا
مصطفي قانعي در خصوص وضعيت ايران در منطقه در زمينه توليد داروهاي زيست فناوري، گفت: در حال حاضر تعداد داروهاي زيست فناوري موجود در بازار جهاني 146 عدد است و از اين تعداد، 20 دارو در بازار ايران موجود است.

وي افزود: از 20 داروي موجود در کشور، 4 دارو منوکلونال آنتي بادي و 16 داروي نوترکيب است.

به گفته قانعي، همچنين ايران 61 دارو را در اولويت ملي خود دارد که از اين تعداد 29 دارو در مراحل مختلف توليد (قبل از نهايي شدن) شرکت‌هاي دانش‌بنيان و در مراحل مختلف آزمايشگاهي، پايداري محصول، صنعتي، نيمه صنعتي ، مطالعاتي و تهيه پرونده دارويي است.

وي تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌شود که داروهاي جديد تا سال 99- 98 وارد بازار شوند؛ بنابراين ايران تا 3 سال آينده با توليد 49 دارو از مجموع 146 دارو در آسيا رتبه سوم را خواهد داشت.

دبير ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي ادامه داد: اسامي داروهاي زيست فناوري اولويت دار ملي و ليست آن‌ها در سايت ستاد توسعه فناوري (biodc.isti.ir) براي اطلاع‌رساني به همه محققان، اساتيد و شرکت‌هاي دانش بنيان در سراسر کشور قرار گرفته است که در آن 32 دارو داراي اولويت کشوري جهت انتخاب وجود دارد.

وي تصريح کرد: محققان در صورت تمايل مي‌توانند پروپوزال خود را براي کارگروه پزشکي ستاد توسعه زيست فناوري ارسال کنند تا در صورت تاييد به صندوق زيست فناوري معرفي شده و از حمايت‌هاي مالي و نظارتي ستاد توسعه زيست فناوري بهره‌مند شوند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3613/ايران-پيشتاز-توليد-داروهاي-زيست‌فناوري-در-منطقه
بستن   چاپ