ایرانیان جهان
شيوه‌اي ساده براي تشخيص جعلي‌ بودن اسناد کاغذي
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 3:02:10 PM
ايسنا
شايد در نگاه اول يک تکه کاغذ مانند کاغذهاي ديگر به نظر بيايد با اين حال، با بررسي بيشتر مشخص مي‌شود کاغذ از مجموعه‌اي از ذرات چوب ريز و درهم تنيده تشکيل شده و دکتر سيامک شاهان‌دشتي، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتي شريف و احساني توريني، دانش‌آموخته دانشگاه فردوسي مشهد، نشان داده‌اند مي‌توان از هر يک از اين خوشه‌ها به عنوان بافت‌هاي ويژه اثر انگشت منحصربه فرد جهت تشخيص ارزان جعل‌ بودن اقلام کاغذي شخصي مانند اسکناس‌ها، پاسپورت يا مدارک قانوني استفاده کرد.

به گفته اين محققان و همکارانشان در دانشگاه نيوکاسل انگلستان، کاربران مي‌توانند کاغذ را در مقابل يک منبع نوري منظم قرار دهند(تا نور به طور نسبي از پشت به کاغذ بتابد)، آن‌ها سپس مي‌توانند از يک دوربين ديجيتالي معمولي براي گرفتن عکس نزديکي از يکي از بخش‌هاي کاغذ استفاده کنند.

يک کدQR  روي کاغذ حک شده و کاربران مي‌توانند با گوشي هوشمندشان آن را بخوانند. اين کد حاوي اطلاعاتي در مورد الگوي غيرقابل تکثير ذرات چوب است.

با استفاده از يک برنامه‌ رايانه‌اي، افراد مي‌توانند بررسي کنند که آيا الگوي گرفته‌شده با دوربين‌شان با الگوي توصيف‌ شده در کد مطابقت دارد يا خير.

به گفته محققان، گرچه کدQR  به همراه مابقي محتويات کاغذ به سادگي قابل کپي است، الگوهاي ذرات چوب نسخه کپي‌ شده با الگوهاي ذرات چوب کاغذ اصلي مطابقت نخواهد داشت.

اين شيوه بارها توسط توريني و شاهان‌دشتي آزمايش شده و صحت دقت آن 100 درصد گزارش شده است.

اين روش حتي زماني که کاغذ مچاله‌شده يا خيس يا ناخواناست، نيز قابل استناد است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3604/شيوه‌اي-ساده-براي-تشخيص-جعلي‌-بودن-اسناد-کاغذي
بستن   چاپ