ایرانیان جهان
ابزار کمکي قابل‌کنترل با ذهن براي تحرک بيماران سکته‌ مغزي
يکشنبه 7 خرداد 1396 - 2:58:20 PM
ايسنا
محققان دانشکده علوم پزشکي دانشگاه واشنگتن در شهر سنت لوئيس ايالت واشنگتن آمريکا موفق شدند براي حرکت دادن دست بيماراني که تجربه سکته مغزي و لمسي بدن را داشته‌اند، يک ابزار هوشمند طراحي کنند که مي‌تواند از طريق ذهن فرد کنترل شود.

بيماراني که تجربه سکته مغزي و لمسي بدن را دارند بعد از چندين هفته درمان حرکتي مي‌توانند اندام خود را به صورت محدود حرکت دهند اما با اين ابزار هوشمند روند بازگشت به حالت طبيعي بسيار سريع‌تر خواهد بود.

در اين پروژه محققان 13 بيمار را که شش ماه يا بيشتر از سکته آنها مي‌گذشت براي انجام تحقيقات انتخاب کردند و اين ابزار را که همراه با يک کلاه الکترودي است بر روي دست آنها آزمايش کردند.

اين کلاه فرمان‌هاي مغز را براي باز و بسته‌ کردن دست بي‌حس دريافت مي‌کنند و از طريق سيستم رايانه‌اي هوشمند سيگنال‌هاي حرکتي را به دست بي‌حس منتقل مي‌کنند.

"ديويد باندي"(David Bundy) محقق ارشد اين پروژه گفت: همانطور که همه مي‌دانند حرکت دادن اعضاي سمت راست يا چپ بدن با نيمکره مخالف آن در مغز است و زماني که شما بخواهيد سمت راست بدن را تکان دهيد اين کار به وسيله قسمت چپ مغز انجام مي‌شود.

باندي به همراه همکاران خود در تيم تحقيقاتي متوجه شدند که سيگنال‌هاي الکتريکي تحرک اندام ابتدا در اندام به وجود مي‌آيند و سعي به تحريک مغز مي‌کنند و در بيماران سکته‌اي اين سيگنال‌ها گم مي‌شوند و در اينجاست که ابزار کمکي دانشگاه واشنگتن موسوم به "Ipsihand" به کمک مي‌آيد.

از بين 13 بيمار مورد مطالعه در اين پروژه، 10 بيمار توانستند پس از طي يک دوره درماني 12 هفته‌اي دست خود را تکان بدهند و کارهاي شخصي خود مانند پوشيدن شلوار و پيراهن را انجام دهند.

محققان همچنين متوجه شدند کيفيت بهبود وضعيت حرکتي بيماران به نحوه خوانده شدن سيگنال‌ها بوسيله کلاه الکترودي بستگي دارد و هر چقدر قابليت اين ابزار افزايش يابد، روند تحرک اندام بيماران تسريع مي‌شود.

نتايج اين تحقيق در نشريه علمي Stroke منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3602/ابزار-کمکي-قابل‌کنترل-با-ذهن-براي-تحرک-بيماران-سکته‌-مغزي
بستن   چاپ