ایرانیان جهان
توليد لباس ورزشي از باکتري کشنده!
شنبه 6 خرداد 1396 - 2:30:33 PM
ايسنا
محققان MIT با استفاده از يک نوع باکتري به اسم E. Coli که عامل بيماري‌هاي عفونتي زيادي است و حتي منجر به مرگ نيز مي‌شود، يک لباس ورزشي ساختند که ضدتعريق است و موجب بهبود عملکرد فرد در طول فعاليت ورزشي مي‌شود.

دکتر وِن وَنگ متخصص بيوتکنولوژي و سرپرست تيم تحقيقاتي اين پروژه به همراه همکارانش در دانشگاه MIT موفق به ساخت اين لباس با استفاده از سلول‌هاي باکتري اشريشيا کولاي(Escherichia Coli) يا همان" E. Coli" شدند.

باکتري اشريشيا کولاي از خانواده آنتروباکترياسه است که به طور شايع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. اکثر گونه‌هاي اين باکتري بي‌آزار هستند که بخشي از فلور عادي روده هستند. آنها در توليد ويتامين K2 نقش دارند و از استقرار باکتري‌هاي بيماري‌زا در روده جلوگيري مي‌کنند. اما برخي از گونه‌هاي آن موجب مسموميت غذايي و اسهال مي‌شوند.

محققان اين لباس را با فشرده‌سازي بخش‌هاي بسيار کوچک لاستيک خام(لاتکس) با باکتري‌ها با چينش آن‌ها از بالا به پايين توليد کردند.

نتيجه اينکه چيزي شبيه به پارچه توليد شد که با بهبود عبور جريان هوا در سطح بدن و از بين بردن رطوبت حاصل از تعريق، مي‌توان از آن براي توليد لباس‌هاي پيشرفته ورزشي استفاده کرد.

دکتر ونگ گفت: اين پارچه وقتي بدن خشک است منقبض شده و به بدن مي‌چسبد و هنگامي که بدن شروع به عرق کردن مي‌کند اين پارچه هم بزرگتر مي‌شود تا جريان هوا را در سطح بدن ورزشکار عبور دهد. اين پارچه براي تنفس بهتر دريچه‌هاي کوچکي ايجاد مي‌کند که توسط آن هوا به خوبي زير پارچه و در سطح پوست فرد جريان پيدا مي‌کند.

محققان دوام اين لباس را در شرايط رطوبت و خشکي 100 درصد امتحان کردند و در هر دو حالت اين لباس بهترين عملکرد را داشت و ذره‌اي از کيفيت آن کاسته نشد.

محققان در پي به‌کارگيري خاصيت ضدرطوبت اين پارچه در زمينه‌هاي ديگر مخصوصا در ديگر وسايل زندگي روزمره هستند و معتقدند کاربرد اين پارچه فراتر از استفاده صرف در لباس‌هاي ورزشي است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3595/توليد-لباس-ورزشي-از-باکتري-کشنده!
بستن   چاپ