ایرانیان جهان
برنامه‌هاي معاونت علمي تا سال 1400 در حوزه دانش‌بنيان‌ها
سه شنبه 2 خرداد 1396 - 1:50:26 PM
ايسنا
دکتر سورنا ستاري امروز در حاشيه افتتاح ششمين نمايشگاه بين‌المللي فناوري و نوآوري در جمع خبرنگاران با بيان اينکه اين نمايشگاه به صورت سالانه برگزار مي‌شود، افزود: تفاوت اين دوره از نمايشگاه در مقايسه با نمايشگاه‌هاي سال‌هاي گذشته حضور استارتاپ‌ها و محققان ايراني خارج از کشور است.

وي با بيان اينکه تاکنون بيش از 700 نفر از ايرانيان مقيم خارج از حمايت‌هاي معاونت علمي بهره‌مند شده‌اند، اظهار کرد: در اين دوره از نمايشگاه 40 شرکت در بخش استارتاپ‌هاي ايرانيان خارج از کشور حضور دارند.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه که حضور اين شرکت‌ها تنها بخشي از حمايت‌هاي معاونت علمي است، تصريح کرد: حضور اين افراد زمينه‌اي براي تبادل نوآوري و فناوري ايران با ساير کشورها است.

ستاري با بيان اينکه برگزاري اين رويدادها مسير جديدي براي ايجاد و توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان فراهم کرده است، اضافه کرد: اين امر موجب شده است تا محققان به جاي آنکه عضو هيات علمي دانشگاه‌ها شوند، در شرکت‌هاي دانش‌بنيان مشغول به فعاليت شوند که تاکنون نمونه‌هاي موفقي از اين شرکت‌ها را عرضه کرده‌اند.

رئيس بنياد ملي نخبگان با اشاره به محصولات و خدمات فناورانه عرضه شده از سوي اين شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانش جديد از خارج از سوي کساني که در آزمايشگاه‌هاي معتبر دنيا زير نظر اساتيد معروف کار کرده‌اند، به کشور وارد شده‌ است که اين امر موجب شده اشتغال جديدي در کشور ايجاد شود.

وي ايجاد محيط کسب و کار جديد را از ديگر دستاوردهاي حضور دانش‌هاي نوين در کشور ذکر کرد و گفت: در اين نمايشگاه بيش از 40 اختراع تاييدشده عرضه شده است.

ستاري با بيان اين‌که در نمايشگاه اينوتکس کل اکوسيستم فناوري شامل استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها حضور دارند، افزود: تنها بخشي که در اين نمايشگاه حضور ندارد سرمايه‌گذاران خطرپذير است.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با اشاره به برنامه‌هاي اين معاونت براي توسعه کسب و کارهاي جديد در کشور، يادآور شد: ما يک برنامه جديد در حوزه آموزش و پرورش داريم؛ چراکه معتقديم نوجوانان را بايد از سن مدرسه نوآور، کارآفرين و با اعتماد به نفس بالا تربيت کنيم.

وي با بيان اينکه در حوزه دانشگاه‌ها و مراکز نوآوري بايد کارهاي بيشتري صورت گيرد، ادامه داد: در روزهاي اول فعاليت ما کسي شناختي نسبت به حوزه دانش‌بنيان نداشت و موضع‌گيري‌هاي زيادي صورت مي‌گرفت؛ ولي امروزه فضاي کسب و کار تغيير کرده، به‌گونه‌اي که هر روز شاهد هستيم روش‌هاي نوين با سيستم‌هاي سنتي در حال رقابت هستند.

ستاري، آينده کشورها را در گرو توسعه تکنولوژي دانست و اضافه کرد: يکي از استراتژي‌هاي دولت دوازدهم توسعه کسب و کار و اصلاح اين محيط است و اگر بتوانيم محيط کسب و کار را توسعه دهيم و مشکلات آن را رفع کنيم، گام موثري برداشته‌ايم.

وي ادامه داد: در حال حاضر محيط کسب و کار کشور نفتي است که اين محيط در حال تغيير به سمت محيط کسب و کار دانش‌بنيان است که اين مي‌تواند مزاياي زيادي را براي کشور به همراه داشته باشد.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور دو برابر شدن تعداد شرکت‌ها و تعداد کارآفرينان را از برنامه‌هاي اين معاونت تا 1400 نام برد و ابراز اميدواري کرد که تا چهار سال آينده بزرگترين شرکت‌ها از توسعه استارتاپ‌ها در کشور ايجاد شود.

ستاري با تاکيد بر ضرورت تحول فضاي کسب و کار در کشور، يادآور شد: براي اين امر سرمايه‌گذاري عامل سوم و چهارم است؛ ولي بحث اول تربيت نيروي انساني با اعتماد به نفس بالا، تحصيلکرده و دارا بودن ايده‌هاي فناورانه و نوآورانه است و حاضر باشد بابت توسعه فناوري‌هاي خود هزينه‌هايي را پرداخت کند.

رئيس بنياد ملي نخبگان، مهمترين رکن توسعه اقتصاد را نيروي انساني عنوان کرد و گفت: براي اين امر ارائه آموزش‌هايي در حوزه کارآفريني در دستور کار است، ضمن آنکه ما بايد در حوزه آموزش و پرورش نيز حضور جدي داشته باشيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3581/برنامه‌هاي-معاونت-علمي-تا-سال-1400-در-حوزه-دانش‌بنيان‌ها
بستن   چاپ