ایرانیان جهان
استخوان ها هم چربي دارند!
يکشنبه 31 ارديبهشت 1396 - 7:52:47 AM
آريا
محققان توجه خاصي به چربي موجود در مغز استخوان دارند زيرا ميزان چربي آن با تراکم استخوان ارتباط دارد.
با وجود اين تاکنون محققان نتوانسته‌اند کاربرد فيزيولوژيکي اين چربي را مشخص کنند. اثر فعاليت‌هاي ورزشي بر چربي بدن بر کسي پوشيده نيست اما محققان در اين مطالعه قصد داشتند علت وجود چربي در مغز استخوان را با کمک فعاليت‌هاي ورزشي، بهتر درک کنند.

براي اين منظور دو گروه از موش‌هاي آزمايشگاهي را يک ماه پس از تولد، با دو نوع رژيم متفاوت به مدت يک ماه تغذيه کردند. گروه اول داراي رژيم غذايي پرچربي بود که موجب چاقي آنها شد. گروه دوم داراي رژيم عادي بود و موش‌ها تناسب اندام داشتند.

پس از چهار ماه، چرخ‌هاي گرداني در قفس بعضي از موش‌ها گذاشته شد که موش‌ها درون آن تمرين دويدن مي‌کردند.

سپس مغز استخوان تمام موش‌ها را مورد آزمايش و تجزيه و تحليل قرار دادند و دريافتند ميزان و اندازه سلول‌هاي چربي موجود در مغز استخوان موش‌هايي که فعاليت ورزشي داشتند در مقايسه با ساير موش‌ها به ميزان چشمگيري کاهش يافته است.
در واقع اين تغيير به حدي بود که ميزان چربي موجود در مغز استخوان موش‌هاي چاق ورزشکار دقيقا مشابه موش‌هاي لاغر و حتي موش‌هاي لاغر ورزشکار بود. همچنين استخوان موش‌هاي ورزشکار ضخامت بيشتري از استخوان‌هاي ساير موش‌ها داشت.

محققان از اين آزمايش ها نتيجه گرفتند که چاقي موجب افزايش انباشت چربي در استخوان‌ها مي‌شود و اين چربي انباشته رفتاري مشابه چربي انباشته در ساير بافت‌هاي بدن دارد، و در ضمن، ورزش اثرات مشابه با آثار پيش‌گفته در مورد موش‌ها را بر ميزان چربي استخوان‌هاي انسان بر جاي مي‌گذارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3572/استخوان-ها-هم-چربي-دارند!
بستن   چاپ