ایرانیان جهان
جراحي مغز با ربات جراح مغز تنها در دو دقيقه و نيم!
شنبه 30 ارديبهشت 1396 - 11:44:06 AM
آريا
جراحي مغز، يکي از پيچيده ترين فرآيندهايي است که بايد به صورت دقيق انجام شود. حتي در يکي از شغل هاي پرمهارت در جهان، خطاي انساني مي تواند يک فاکتور تاثيرگذار باشد.
پژوهشگران دانشگاه اوث در پي يافتن راهي براي کاهش حداکثري رخداد خطاهاي انساني هستند. تيم در حال توسعه رباتي هستند که قادر است زمان تکميل يک فرايند پيچيده را کاهش دهد. اين ربات مي‌ تواند تا پنجاه برابر زمان انجام فرايند را کاهش دهد.
اين ربات قادر است زمان لازم براي دريل جمجمه را از دو ساعت به دو دقيقه و تيم کاهش دهد.
در گزارش اين پژوهش که در مجله neurosurgical focus منتشر شده است، تيم پژوهشي گزارش داده است که ربات قادر به انجام جراحي هاي پيچيده است.
اين ربات به سمت ناحيه آسيب پذير جمجمه هدايت مي شود و اين کار را با استفاده از داده هايي که از سي تي اسکن مغز بيماران دريافت کرده است انجام مي شود.
سي تي اسکن به برنامه نويس مکان عصب ها و يا رگ هايي که ربات بايد از آن ها دور شود را نشان مي دهد.
تيم در حالي ربات را برنامه نويسي مي کند که فقط از داده ها و معيارهاي سي تي بيمار براي اين کار استفاده مي کند.
جداي از قابليت هايي که اين ربات در صرفه جويي در زمان دارد، همچنين قابليت حفظ زندگي را دارد و همچنين در کاهش هزينه هاي مالي کمک کننده است.
کاهش زمان عمل جراحي فوايد ديگري از جمله کاهش زمان بيهوشي را به همراه دارد و مي تواند عوارض ناشي از بيهوشي را کاهش دهد.
ربات ها و ماشين هاي خودکار به تدريج روش جراحي توسط جراحان را تحت تاثير قرار مي‌ دهد. برخي بيماران ممکن است در ابتدا فکر کنند که اين ماشين ها کار برش را به خوبي انجام نمي دهند و از اين نوع جراحي اجتناب مي ورزيدند، اما اين ربات ها مي توانند با دقتي قابل مقايسه با دقت انسان کار خود را انجام دهند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3568/جراحي-مغز-با-ربات-جراح-مغز-تنها-در-دو-دقيقه-و-نيم!
بستن   چاپ