ایرانیان جهان
سوسيس گياهي حاوي گردو توليد شد/ کاهش درصد گوشت و چربي
شنبه 30 ارديبهشت 1396 - 9:59:44 AM
مهر
سوسيس يکي از محصولات  گوشتي فراوري شده است که توسط کليه فرهنگ هاي مختلف در دنيا پذيرفته شده است. سوسيس ها به دليل تنوع در انواع و طعم هاي مختلف که متناسب با همه سليقه هاست، همچنين انعطاف پذير بودن پروسه توليد و قيمت قابل رقابت با ساير محصولات  گوشتي، مواد اوليه ارزان از طرفداري هاي زيادي برخوردار است.

از سوي ديگر  به دليل زمان کوتاه آماده سازي که موجب صرفه جويي در وقت مصرف کننده  مي شود از محبوبيت بالايي در بين مصرف کنندگان برخوردار است. در سال هاي اخير تغييرات اساسي در آگاهي ها و عادات تغذيه اي مصرف کنندگان روي داده است. همانطور که مصرف کنندگان بيشتر به سلامتي توجه مي کنند توجه توليد کنندگان نيز به سمت توليد مواد غذايي با چربي، نمک، کلسترول و محتواي کالري کمتر متمرکز شده است.

محصولات سوسيس و کالباس از جمله ترکيبات غذايي هستند که به ميزان  زيادي در غذاهاي فوري و آماده مصرف که به شدت نسل جوان و نوجوان را به خود جلب کرده است استفاده مي شود و متاسفانه شامل ترکيبات غذايي ارزشمندي نبوده و علاوه بر اينها داراي ميزان چربي اشباع بالايي است که موجب ابتلا افراد در سنين پايين به ديابت و بيماري هاي قلب  و عروقي مي شود.

استراتژي هاي ممکن در گسترش توليد محصولات گوشتي مورد بررسي قرار گرفته اند و يکي از مهم ترين  اين استراتژي ها  تهيه فرمولاسيوني براي غذاست که ميزان ترکيبات ناسالم و مضر براي انسان از جمله چربي و بافت هاي پرچرب را کاهش داده و آنها را با ترکيبات سالم و ايمن که مي توانند از ابتلا به بيماريها جلوگيري کرده جايگزين کنند.

در همين راستا مخترعان ايراني در صدد آمدند تا سوسيس و کالباس را با مواد اوليه اي توليد کنند که سالم بوده و بدون نگراني همه سنين مي توانند از آن مصرف کنند. اين سوسيس و کالباس با ميزان گوشت و چربي کمتر و با استفاده از خمير کنجد و گردو به توليد رسيده است.

همچنين در اين سوسيس و کالباس از آرد لپه هندي و آرد ذرت استفاده شده که مي تواند يک محصول گوشتي جديد با ارزش غذايي بالاتر و سالم تر نسبت به محصولات رايج در بازار مصرف ر ا ارائه کند.

در اين محصول جديد بهبود ويژگي هاي بافت پايداري، حفظ آب و چربي در امولسيون گوشتي، بهبود پروفيل اسيدهاي چرب و اسيد امينه، همچنين کاهش درصد گوشت و چربي در مواد اوليه اين سوسيس و کالباس به کار گرفته شده است.

استفاده از اين مواد مي تواند در کاهش قيمت تمام شده سوسيس و کالباس تاثير گذار باشد. فرآيند توليد سوسيس و کالباس با مواد اوليه سالم توسط مريم طهماسبي و زهرا امام جمعه ثبت اختراع شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3564/سوسيس-گياهي-حاوي-گردو-توليد-شد--کاهش-درصد-گوشت-و-چربي
بستن   چاپ