ایرانیان جهان
رمزگشايي ناباروري و اختلالات کروموزومي بارداري در سنين بالا
شنبه 30 ارديبهشت 1396 - 9:11:45 AM
ايرنا
قدرت باروري در زنان پس از عبور از مرز 37 سالگي، به شدت کاهش مي‌يابد؛ تاجايي که زنان 42 سال و بالاتر بدون درمان‌هاي باروري، فقط 5 درصد شانس بارداري دارند.
محققان موسسه BDI در استراليا و دانشگاه کالج لندن کشف کردند زماني‌که تخمک به طور معيوب ميزان پروتئيني به نام securin را کنترل مي کند، احتمال خطر سقط جنين و نقايص کروموزومي مانند سندرم داون در جنين افزايش مي‌يابد.
اکثر اختلالات کروموزومي در تخمک باعث مي‌شود جنين به درستي در رحم جاي نگيرد يا به سرعت سقط شود. در آخرين مرحله رشد تخمک قبل از تخمک‌گذاري، دو نوع تقسيم سلولي صورت مي‌گيرد که melosis I و melosis II نام دارد. وجود پروتئين securin براي هر دو تقسيم حياتي است؛ ولي در تخمک‌هاي پير، مقدار securin کافي نيست و تقسيم melosis II به درستي صورت نمي‌گيرد. مطالعات نشان مي دهد در زناني که سن بيشتري دارند، کروموزوم‌هاي موجود در تخمک‌ها به دليل کمبود پروتئين کنترل کننده securin از بين مي‌روند.
مطالعات نشان مي‌دهد کنترل سطح پروتئين securin در فرآيند تقسيم سلولي يا کنترل پروتئين ديگري به نام separase مي‌تواند راهکاري براي باروري زنان در سنين بالا، به ويژه زماني که اولين بارداري پس از 37 سالگي است، باشد. به علاوه اين مطالعه مي‌تواند احتمال اختلالات کروموزومي و سقط جنين در سنين بالا را کاهش دهد.
نتايج اين مطالعه در نشريه Nature Communications منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3560/رمزگشايي-ناباروري-و-اختلالات-کروموزومي-بارداري-در-سنين-بالا
بستن   چاپ