ایرانیان جهان
ساخت اولين ابررايانه حافظه‌محور جهان
چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396 - 12:47:09 PM
ايسنا
براي اين‌که ابررايانه‌ها بتوانند با حجم زياد داده‌هاي دنياي ديجيتال سر و کار داشته باشند، توليدکنندگان رايانه آن‌ها را به تعداد زيادي از هسته‌هاي پردازشگر مجهز مي‌کنند؛ در حال حاضر قدرتمندترين ابررايانه دنيا مجهز به بيش از 10 ميليون هسته است.

به تازگي شرکت امريکايي Hewlett Packard Enterprise (HPE)  رويکرد جديدي پيش گرفته و حافظه را در مرکز ابررايانه جديد خود قرار داده و نمونه اوليه آن با عنوان «ماشين» (The Machine) را معرفي کرده است.

رايانه‌هاي کنوني مجهز به مجموعه‌اي از پردازشگرها هستند که در هر بار مي‌توانند يک مسؤوليت را انجام ‌دهند، گرچه مي‌توان آن‌ها را به هسته‌هاي بيشتري تقسيم و در نهايت چند مسؤوليتي کرد، اما چون هر پردازشگر عمدتا به بسته‌هاي کوچک حافظه خود متکي است، ارتباط بين پردازشگرها با يکديگر وقت و انرژي زيادي هدر مي‌دهد.

پيشرفت‌هايي در اين زمينه با هدف سرعت بخشيدن به اين فرآيندها در حال انجام است، اما موانعي بر سر راه است. به تازگي شرکت HPE  آنچه فناوري «محاسبات حافظه‌محور» (Memory-Driven Computing) مي‌خواند را در قلب معماري ابررايانه جديد جاي داده که اين فناوري به همه پردازشگرهاي موجود در سيستم، دسترسي برابر به حافظه را مي‌دهد.

نمونه اوليه ابر رايانه جديد بزرگ‌ترين سيستم تک‌حافظه دنيا لقب گرفته که از حافظه غيرفرار (NVM) استفاده مي‌کند. در اين ابررايانه، داده در يک مکان پردازش و ذخيره مي‌شود و نيازي به ارسال آن به بخش‌هاي مختلف سيستم نيست.

همچنين به جاي اين که هر جزئي از طريق سيستم interconnect خود با اجزاي ديگر ارتباط برقرار کند، فناوري «محاسبات حافظه‌محور» از پروتکل جهاني استفاده مي‌کند و اين امر ابررايانه «ماشين» را کارآمدتر مي‌کند.

در اين ابرريانه، ارتباط بين‌ نودها از طريق فوتونيک سرعت مي‌گيرد و به جاي ارسال اطلاعات در شکل الکترون و از طريق سيم‌هاي مسي، فوتونيک به سيستم، امکان مخابره نور از طريق روبان‌هاي فيبر نوري را مي‌دهد؛ اين موضوع سيستم interconnects را کوچک‌تر، سريع‌تر، خنک‌تر و از لحاظ انرژي کارآمدتر مي‌کند.

«ماشين» قابل مقياس‌بندي است و شرکت HPE  اعلام کرده نسخه‌هاي آتي آن قادر به ذخيره‌سازي چهار هزار و 96 يوتابايت (YB) داده خواهند بود. هر يوتابايت، بيش از يک تريليون ترابايت است.

اين کارآيي، امکان دسترسي به مقدار بالاي داده‌ به صورت همزمان را خواهد داد و چنين سيستمي در مراکز داده و سفرهاي فضايي کاربرد خواهد داشت.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3552/ساخت-اولين-ابررايانه-حافظه‌محور-جهان
بستن   چاپ