ایرانیان جهان
ايران در آستانه تبديل‌شدن به کشور برتر حوزه نوآوري در سطح بين‌المللي
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 2:06:32 PM
ايسنا
مايکل ليم، مدير طرح تدوين گزارش سياست علم و فناوري ايران آنکتاد در جلسه رونمايي از سند گزارش سياست علم و فناوري ايران در مقر سازمان ملل در ژنو، با ارائه گزارشي از رشد جهشي زيرساخت‌ها و عملکرد علم، فناوري، نوآوري و توسعه سرمايه انساني ايران، گفت: بر اساس شاخص‌هاي آماري، ايران يک ظرفيت شگفت‌آور در حوزه نوآوري است که در سال‌هاي اخير نتايج سرمايه‌گذاري مستمر و گسترده آن به خوبي در توليد علم، تجاري‌سازي و ايجاد و توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان نمايان شده است.

وي افزود: در صورت ايجاد ساير شرايط لازم، آمادگي ورود جدي به اقتصاد دانش‌بنيان براي ايران وجود دارد.

به گفته ليم، در صورت بهبود تعاملات بخش‌هاي اقتصاد سنتي با حوزه علم، فناوري و تشويق بخش خصوصي و شرکت‌هاي بزرگ براي سرمايه‌گذاري در R&D، سرعت ايران در کسب دستاوردهاي اقتصادي از ظرفيت‌هاي بزرگ علم و فناوري، رشد چشمگيري خواهد داشت.

وي تصريح کرد: گسترش همکاري‌هاي بين‌المللي و همکاري‌هاي فناوارنه در سرمايه‌گذاري خارجي براي رشد بيشتر اقتصاد دانش‌بنيان از ديگر موضوعات مورد تاکيد اين گزارش است.

در ادامه اين نشست، نمايندگان کشورهاي آلمان، عمان، چين و کنيا در سخنان جداگانه به اهميت اين گزارش در معرفي توانمندي‌هاي برجسته و رشد قابل توجه ايران در حوزه علم، فناوري و نوآوري اشاره کرده و تاکيد داشتند رشد سريع ايران مي‌تواند نمونه خوبي براي ساير کشورهاي در حال توسعه باشد.

علاوه بر اين، کشورهاي فوق بر آمادگي همکاري با ايران در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي در علم و فناوري تاکيد کردند. همچنين کشورهاي چين و کنيا با اشاره به چالش‌هاي مشابه در بسياري از کشورهاي در حال توسعه مانند جلب مشارکت سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در تحقيق و توسعه و همچنين وجود برخي موازي‌کاري‌ها و عدم بهره ساختاري و نظاير آن، ضرورت تبادل تجربيات سياستگذاري براي بهبود نظام نوآوري مورد تاکيد قرار داده‌اند.

بر اساس اعلام روابط عمومي معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري، سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس جمهوري، براي حضور در "بيستمين اجلاس سالانه کميسيون علم و فناوري براي توسعه سازمان ملل" و رونمايي گزارش آنکتاد از سياست‌هاي علم، فناوري و نوآوري ايران در اين اجلاس به ژنو سفر کرده بود که در مراسمي بطور رسمي از گزارش سياست علم و فناوري ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در ژنو رونمايي شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3539/ايران-در-آستانه-تبديل‌شدن-به-کشور-برتر-حوزه-نوآوري-در-سطح-بين‌المللي
بستن   چاپ