ایرانیان جهان
ساخت نخستين ربات خودروي پرنده در کشور
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396 - 12:55:40 PM
ايسنا
تيمي از مهندسين و فارغ‌التحصيلان دانشکده‌هاي مهندسي هوافضا و برق دانشگاه صنعتي شريف موفق به توسعه مقياس بدون سرنشين از خودروي پرنده شدند که مشابه عينا خارجي ندارد. اين ربات ماژولار قابليت حرکت روي خشکي و هم قابليت پرواز با تغيير آرايش ساختاري دارد. اين تيم در مسابقات بين‌المللي نوآوري‌هاي آينده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهيابي بين 24 تيم نهايي از بين 1700 تيم از نزديک به 800 دانشگاه جهان شده است.

بنا بر اين گزارش، استارتاپ FlyUPAV متشکل از جمعي از فارغ‌التحصيلان دانشکده مهندسي برق و هوافضاي دانشگاه صنعتي شريف و متخصصين داخلي و خارجي با هدف ساخت خودروي پرنده سرنشين‌دار براي مصارف داخل شهري مشغول به فعاليت است. اين استارتاپ موفق به ثبت بيش از 4 اختراع بين‌المللي در آمريکا و سه اختراع ملي در حال تکميل «پروتوتايپ» ربات ماشين پرنده است.

مهندس علي سالم، دانش‌آموخته مقاطع کارشناسي و کارشناسي ارشد از دانشکده مهندسي هوافضا و سرپرست اين تيم مي‌گويد: ما توانستيم پس از تلاش يک ساله بر روي ابعاد مختلف استارتاپ خودروي پرنده، 5 ثبت اختراع در کشور آمريکا داشته باشيم و در جشنواره‌هاي مختلف کارآفريني در سطح بين المللي‌شرکت کنيم.

اين دانش‌آموخته شريفي مي‌افزايد: تيم ما نه تنها براي مختصات فني طرح زمان گذاشت، بلکه بر روي مدل درآمدزايي و کسب‌وکار اين طرح نيز به صورت حرفه‌اي زمان گذاشته و در ترسيم مدل کسب وکار و درآمدزايي اين استارتاپ، به سطحي رسيديم که قابليت ارائه به سرمايه‌گذاران بزرگي از دره سيليکون (Silicon Valley) نيز پيدا کرده‌ايم. همچنين، شتاب‌دهنده Plug&Play از دره سيليکون هم به طرح ما علاقه‌مند شدند، اما هنوز دنبال يافتن سرمايه‌گذاران بهتري هستيم.

وي مي‌گويد: اين طرح توانسته در همين مدت کوتاه بازخورد بين‌المللي مناسبي در جشنواره‌هاي کارآفريني داشته باشد. البته استارتاپ خودروي پرنده در دنيا به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد. بنابراين ما با حضور موفق توانستيم جزو مدعيان در اين حوزه باشيم، اما هنوز جاي کار زيادي وجود دارد.

اين دانش‌آموخته شريفي در خصوص عناويني که اين تيم توانسته در عرصه بين‌المللي کسب کند، اظهار مي‌کند: تيم ما توانست در مسابقات نوآوري‌هاي صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از ميان 800 دانشگاه از سراسر دنيا به مرحله نهايي راه يابد. همچنين حضور در مسابقات شرکتهاي نوپا از طرف SeedStarWorld، مسابقات MassChallenge در بوستون آمريکا، دريافت دعوتنامه از شتابدهنده KickStart در زوريخ سوييس و راهيابي به مرحله نهايي از بين 3000 استارتاپ از سراسر دنيا از جمله موفقيت‌ها و افتخاراتي است که توسط تيم ما کسب شده است.

مهندس سالم در ادامه با اشاره به کاربرد اين ربات مي‌گويد: امروزه وجود ربات‌هاي دومنظوره براي انجام طيف خاصي از ماموريت‌ها ضروري به نظر مي‌رسد. به صورت متداول ربات‌ها در دو فرم ربات ماشين يا ربات پرنده شناخته مي‌شوند. در اينجا ربات زميني به رباتي اطلاق مي‌شود که روي سطوح زمين مانور حرکتي انجام دهد و ربات پرنده توانايي انجام مانورهاي هوايي دارد. اختراع حاضر، ربات دومنظوره‌اي است که مي‌تواند مانند يک خودرو روي زمين حرکت کند و در عين حال با تغيير وضعيت ساختاري به شکل يک وسيله پرنده جهت طي مسافت‌هاي هوايي درآيد. اين تغيير آرايش به ربات اين امکان را مي‌دهد که از عهده ماموريت‌هاي زميني و هوايي همزمان برآيد. از قابليت‌هاي اين ربات دومنظوره مي‌توان به عکسبرداري و فيلم‌برداري، داده‌برداري و حمل کالا اشاره کرد. از کاربري ديگر اين ربات مي‌توان به يک پلترفم رباتيک پايه آزمايشگاهي براي تست و ساخت نسل آينده خودروي پرنده سرنشين‌دار اشاره کرد. ما براي اختراع اين ربات مجبور شديم تا چرخ دومنظوره‌اي را از نو اختراع کنيم.

وي خاطرنشان کرد: اين چرخ دومنظوره، در اداره کل مالکيت معنوي ايالات متحده به ثبت رسيده است و در حال ثبت در ايران است.


اين محقق ايراني در ادامه تصريح کرد: در حال حاضر رقباي ما از آمريکا، روسيه، فرانسه، آلمان، انگليس و اسلوواکي در حال توسعه نسخه آزمايشي خودروي پرنده هستند. ما نسخه بدون سرنشين را تست کرديم و در مرحله بعد سراغ موتورسيکلت پرنده يا نسخه سرنشين‌دار ربات خواهيم رفت. موتور سيکلت پرنده ما فعلا يک‌سري تستهاي شبيه‌سازي در نرم‌افزارهاي مهندسي طي کرده و پس از سرمايه‌گذاري، ساخت نسخه سرنشين‌دار را آغاز خواهيم کرد. اين طرح هم مانند نسخه رباتيک خود نمونه عينا خارجي ندارد و از اين حيث مي‌توان آن را اولين موتور سيکلت پرنده تبديل‌شونده براي مصارف شهري در دنيا ناميد.

اين دانش آموخته دانشگاه صنعتي شريف در پايان در خصوص حمايت مسئولين گفت: مسؤولين دانشگاه طبيعتا با محدوديت‌هايي مواجه هستند اما اميدواريم که بتوانيم با دريافت کمک‌هاي مادي و معنويشان به نتايج مطلوبتري دست يابيم.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3537/ساخت-نخستين-ربات-خودروي-پرنده-در-کشور
بستن   چاپ