ایرانیان جهان
صرفه‌جويي سالانه 600 ميليون دلار ارز با توليد داروهاي پيشرفته
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 2:16:17 PM
ايسنا
مصطفي قانعي در خصوص توليد داروهاي حوزه زيست فناوري در کشور، اظهار کرد:  توليد داروهاي پيشرفته در اين حوزه، منجر به صرفه‌جويي ارزي سالانه بيش از 600  ميليون دلار شده است. اين داروها اغلب براي درمان بيماري‌هاي صعب‌الاعلاج مانند سرطان، ام اس و غيره مصرف مي‌شوند.

وي افزود: در حال حاضر علي‌رغم تحريم‌هاي موجود با حمايتهاي مادي و معنوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و به ويژه ستاد توسعه زيست فناوري که تقريبا از 8 سال قبل آغاز شده است، در بخش‌هاي مختلف حوزه زيست فناوري شاهد موفقيت شرکتهاي دانش‌بنيان و توليد محصولات استراتژيک مورد نياز کشور هستيم. 

به گفته قانعي، به عبارت بهتر،  استعدادهاي متخصصين ايراني در مدت کوتاهي تحريم‌ها را به فرصت تبديل کرده است.

وي تصريح کرد: همچنين در بررسي فهرست جديد تحريم‌هاي دولت آمريکا عليه ايران به خوبي نمود تبديل تهديدها به فرصتها مشهود است. 

دبير ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي در ادامه افزود: از  بهمن سال گذشته، 41  قلم کالا براي ارسال به ايران نيازمند مجوز ويژه از خزانه‌داري امريکا است که از اين ميان تعداد 21 قلم آن با برنامه‌ريزي و حمايت قبلي  معاونت علمي رياست‌جمهوري و ستاد توسعه زيست‌فناوري، توسط شرکتهاي دانش‌بنيان زيست‌فناوري توليد شده است.

قانعي ادامه داد: اين داروها علاوه بر رفع نياز داخل آمادگي صادرات را هم دارند، تعداد 6 قلم کالا، تجهيزاتي است که با حمايت از شرکتهاي دانش‌بنيان در سال‌هاي اخير نمونه‌سازي آنها با موفقيت انجام شده است و در سال‌هاي آتي توليد صنعتي آنها توسط شرکتهاي ايراني انجام مي‌شود.

به گفته وي، مابقي داروها، يعني تنها 14 مورد، شامل تجهيزاتي است که در کشور توليد نمي‌شوند و ستاد توسعه زيست‌فناوري برنامه حمايتي خود را براي توليد داخلي آنها اعلام کرده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3532/صرفه‌جويي-سالانه-600-ميليون-دلار-ارز-با-توليد-داروهاي-پيشرفته
بستن   چاپ