ایرانیان جهان
ترکيب صدف خرچنگ‌ و نقره، مالاريا را نابود کرد
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 2:14:28 PM
ايسنا
"کيتين"(Chitin) يک ترکيب شيميايي هيدروکربني است که کاربردهاي فراواني در پزشکي، داروسازي و حتي مهندسي دارد.

 اين ماده سازندهٔ اصلي ديوارهٔ سلولي قارچ‌ها، اسکلت خارجي بندپاياني چون خرچنگ‌ها و حشرات، رادولاي نرم‌تنان و منقار سر پايان، از جمله ماهي مرکب و هشت‌پا است. کيتين همچنين داراي خواص درماني اثبات شده و کاربردهاي صنعتي است. کيتين ممکن است با پلي‌ساکاريد سلولز و با پروتئين کراتين مقايسه شود. با اينکه کراتين يک پروتئين است اما کراتين و کيتين داراي کاربردهاي ساختاري مشابهي هستند.

محققان دانشگاه ملي "اقيانوس" تايوان موفق شدند بااستفاده از ترکيب نقره و صدف خرچنگ که محتوي مقادير زيادي کيتين است، علاوه بر نابودي پشه‌هاي مالاريا، از رشد و نمو لاروهاي مالاريا در آب نيز جلوگيري کنند.

در اين پروژه که به سرپرستي پروفسور "جيانگ شيو هوانگ"(Jiang-shiou Hwang)  انجام شده، محققان ابتدا با قرار دادان صدف‌هاي دريچه هيدروترمال خرچنگ‌ها در فر، رطوبت آنها را خارج کردند و سپس کيتين موجود در آنها را خارج کردند.

در مرحله بعد کيتين بدست آمده با ماده نقره نيترات مخلوط شد که حاصل آن ترکيبي از  کيتين همراه با نانوذرات نقره بود.

اين ترکيب در شش مخزن آب آلوده واقع در انستيتو ملي مقابله با بيماري در هند اسپري شد و مشخص شد حتي در دزهاي پايين هم اين ماده بسيار موثر بوده و توانسته لاروها و پيله‌هاي پشه‌هاي مالاريا را نابود کند.

پروفسور هوانگ معتقد است که اين ماده مي‌تواند از ديواره بدن لاروها و همچنين پيله‌هاي آنها عبور کند و وارد سلول‌ها شود و چرخه زندگي پشه مالاريا را متوقف کند.

نتايج اين تحقيق در نشريه علمي "Hydrobiologia" منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3531/ترکيب-صدف-خرچنگ‌-و-نقره،-مالاريا-را-نابود-کرد
بستن   چاپ