ایرانیان جهان
استفاده بيش از حد از فناوري مشکلات رواني به همراه دارد
يکشنبه 24 ارديبهشت 1396 - 2:12:18 PM
ايسنا
پژوهشي که در دانشگاه دوک انجام شده نشان مي‌دهد، نوجوانان هرچه بيشتر از فناوري استفاده کنند امکان مواجهه‌شان با مشکلات رواني بيشتر خواهد بود. استفاده بيش از اندازه از فناوري احتمال مواجهه با مشکلاتي از قبيل عدم تمرکز، اختلال رفتاري و مديريت شخصي را افزايش مي‌دهد، به خصوص براي نوجوانان که بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به مشکلات رواني هستند.

مطالعه دانشگاه دوک نشان مي‌دهد نوجواناني که در معرض خطر هستند و استفاده زيادي از وسايل تکنولوژيک دارند در مقايسه با نوجواناني که کمتر از فناوري استفاده مي‌کنند علايم بيشتري از ابتلا به بيماري ADHD(Attention-deficit hyperactivity disorder) را از خود نشان داده‌اند.

بيماري ADHD يک اختلال رفتاري رشدي است. معمولاً کودک توانايي دقّت و تمرکز بر روي يک موضوع را نداشته، يادگيري در او کند است و کودک از فعاليت بدني غيرمعمول و بسيار بالا برخوردار است. اين اختلال با فقدان توجه، فعاليت بيش‌ از حد، رفتارهاي تکانشي يا ترکيبي از اين موارد همراه است. اختلالي که در آن پرتحرکي، بي‌توجهي و رفتارهاي ناگهاني بيشتر و شديدتر از کودکان ديگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به اين اختلال مبتلا هستند و در پسرها شايع‌تر است. ممکن است در بعضي بيشتر علائم پرتحرکي و رفتارهاي ناگهاني و در گروهي علائم بي‌توجهي بيشتر ديده شود. علائم اين بيماري قبل از 7 سالگي شروع مي‌شود ولي اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدي ايجاد مي‌گردد.

البته استفاده بيش از اندازه از تکنولوژي نتايج مثبتي نيز دارد. بر اساس اين تحقيق، زماني که کودکان و نوجوانان زمان بيشتري به استفاده از تکنولوژي اختصاص مي‌دهند، آثار مثبت و تاثيرگذاري مانند کاهش اضطراب و افسردگي مشاهده شده است.

محققان در اين پژوهش سعي بر بررسي رابطه ميان سلامت رواني کودکان و نوجوانان و زمان‌هايي که آنان از اينترنت و شبکه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌کنند، داشتند. نتايج نشان داد روزهايي که استفاده آنان از وسايل تکنولوژيک شان بيشتر بود دچار اختلالات رفتاري همچون مشاجره و دعواي فيزيکي، دروغگويي و مشکلات ديگر شدند. علاوه بر اينکه عدم تمرکز و توجه و علايم ADHD به وضوح در آنان ديده شد.

از ديدگاه مثبت، محققان دريافتند استفاده از تکنولوژي براي کاهش ميزان استرس و اضطراب و افسردگي ميان کودکان و نوجوانان موثر واقع مي‌شود. دستيار اجرايي مدير مرکز تحقيقات کودک و خانواده دانشگاه دوک مي‌گويد: کاهش ميزان اضطراب و افسردگي ميان کودکان و نوجوانان به اين دليل است که آنان از طريق استفاده از تکنولوژي با دوستان و هم‌کلاسي‌هاي خود در ارتباط هستند. ضمن اينکه براي يافتن تاثيرات تکنولوژي بر سلامت رواني کودکان و نوجوانان نياز به تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتري است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3530/استفاده-بيش-از-حد-از-فناوري-مشکلات-رواني-به-همراه-دارد
بستن   چاپ