ایرانیان جهان
هيدروژلي براي ترميم زخم‌هاي ديابتي/بيوسنسور شناسايي مواد مخدر در 6دقيقه
شنبه 23 ارديبهشت 1396 - 2:16:48 PM
ايسنا
دکتر محمد رمضاني در خصوص برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، اظهار کرد: در مسير توليد فناوري درحال توليد هيدروژل حاوي يک نانوکورکومين هستيم؛ اين هيدروژل به دليل محلول در آب بودن زخم را مرطوب کرده و سرعت بهبود زخم را افزايش داده و به دليل داشتن نانو، مانع از عفونت زخم مي‌شود.

وي تاکيد کرد: مطالعه حيواني، فرمولاسيون و دانش فني اين محصول انجام شده است و در حال عقد قرار داد با يک شرکت جهت توليد محصول به شکل ژل درماني هستيم. اين محصول جهت ترميم زخم‌هاي ديابتي، سوختگي‌ها و زخم پا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد افزود: اين محصول در دنيا به دليل استفاده نشدن از هيدروژل به اين شکل، مشابه خارجي ندارد، مطالعه باليني کار در حال آغاز شدن است و در سال جديد به دنبال اخذ پروانه جهت توليد هيدروژل نانوکورکومين هستيم.

رتبه سوم کشوري بين مراکز داراي بودجه مستقل در سال 95

رمضاني ادامه داد: اين مرکز در سال 79 مجوز خود را از وزارت بهداشت دريافت کرد و با توجه به انجام پژوهش‌هاي بسيار و نياز به داشتن فضاي تحقيقاتي و منابع مالي بيشتر راه‌اندازي شد.

وي تصريح کرد: با توجه به پتانسيلي که در اعضاي مرکز وجود داشت، به سرعت به عنوان يکي ازموفق‌ترين مراکز در نوع خود در سطح کشور شناخته شديم و اکنون نيز اين جايگاه را حفظ کرده‌ايم.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به کسب جايگاه برترين مرکز تحقيقات کشور طي سه سال پس از افتتاح اشاره کرد و افزود: اين مرکز تحقيقات در سال 74 توانست داراي بودجه مستقل از سوي وزارت بهداشت و در سال 82 در جشنواره رازي به عنوان مرکز تحقيقات برتر کشور شناخته شود.

دکتر رمضاني گفت: مرکز تحقيقات علوم دارويي در سال 1383 از سوي وزارت بهداشت در ميان مراکز هم رده خود به کسب مقام اول دست پيدا کرد و در ماه‌هاي انتهايي سال 95 رتبه سوم کشوري را در ميان مراکز داراي بودجه مستقل کسب کرد؛ اين در حالي است که بودجه اين مرکز با مراکز هم‌رده خود به هيچ عنوان قابل قياس نيست.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اين مرکز با 17 عضو هيات علمي، آموزشي و پژوهشي در حال فعاليت است و به جز بحث فناوري بر تربيت نيروي انساني رشته‌هاي Phd، فوق ليسانس و دکتراي عمومي داروسازي متمرکز است.

وي ادامه داد: حدود 32 دستيار تخصصي Phd در اين مرکز با ما همکاري داشته و قسمت اعظم اين افراد در دانشگاه علوم پزشکي مشهد در حال فعاليت هستند. اين در حالي است که تعداد بسياري از همکاران از دانشگاه علوم پزشکي تهران و شيراز نيز با اين مرکز تحقيقات همکاري دارند.

توليد 104 مقاله طي سال گذشته

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به ارزيابي مرکز تحقيقات علوم دارويي در سال 94 اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 103 مقاله در مرکز چاپ شده است که از اين تعداد 73 مقاله در جايگاه ISI و 17 مقاله در نماي نوع 2 پاپ نت است.

رمضاني اضافه کرد: مقالات مرکز از نظر جايگاه ارجاع به مقالات نيز در موقعيت بسيار خوبي قرار دارد و دکتر حسين‌زاده از اين حيث جزو گروه يک درصد دانشمندان جهان به شمار مي‌رود.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به تعداد طرح‌هاي اين مرکز تحقيقات اشاره و تصريح کرد: در سال گذشته تعداد 80 طرح در مرکز مصوب شده است که برخي از اين طرح‌ها به صورت مشترک با ساير ارگان‌ها (داروسازي ثامن و وزارت دفاع) و شرکت‌هاي خصوصي بسته شده است.

آموزش 4 دانشجوي پسادکتري در مرکز

وي تصريح کرد: در حال حاضر در اين مرکز تحقيقات دانشجويان Phd و دکتراي تخصصي آموزش‌هاي لازم را دريافت کرده و اين در حالي است که چهار دانشجوي پسادکترا نيز در مرکز در حال آموزش هستند و ظرفيت پذيرش هفت دانشجوي ديگر نيز به مرکز داده شده است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه جذب پزشک پژوهشگر به عنوان امري مهم براي مراکز تحقيقات است. اين مرکز تحقيقات به عنوان تنها مرکز تحقيقات دانشگاه علوم پزشکي مشهد توانسته است يک پزشک پژوهشگر را در اختيار داشته باشد که در حين گذراندن تخصص خود دوره Phd را نيز در مدت طولاني‌تر مي‌گذراند.

دکتر رمضاني تلاش اين مرکز تحقيقات را ايجاد ارتباط بين مراکز تحقيقات بالين و پايه دانست و اظهار کرد: مرکز در حال حاضر داراي دو سهميه پزشک پژوهشگر در رشته‌هاي قلب و عروق و ارتوپدي نيز است.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: اين مرکز تحقيقات شاخه‌هاي مختلفي ازعلوم دارويي را در بر مي‌گيرد، به نحوي که اکنون مرکز تحقيقات بيوتکنولوژي، نانوفناوري و سامانه‌هاي دارورساني هدفمند از اين مرکز منشعب شدند.

وي مرکز تحقيقات علوم دارويي را داراي پنج بخش فعال دانست و يادآور شد: بخش سم شناسي و تراتولوژي در نگاه کلي سميت ترکيبات گياهي را مشخص و سميت بر جنين را به صورت اختصاصي‌تر بررسي مي‌کند؛ اين بخش داراي يک آزمايشگاه جهت انجام امور آزمايشگاهي است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، خاطر نشان کرد: در بخش آناليز، روش‌ها و دستگاه‌هاي آناليز قرار دارد که تحقيقات و طرح‌هاي پژوهشي مرتبط با آناليز داروها در اين بخش بررسي، ميزانشان در خون و ادرار در نمونه‌هاي بيولوژي بررسي و مشخص مي‌شود.

دکتر رمضاني تاکيد کرد: بخش سوم فارموکودينامي است که بيشترين کارش تحقيق در خصوص اثرات گياهان دارويي و داروهاي گياهي بر درمان انسان است.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: در اين بخش در خصوص زعفران که يکي از زمينه‌هاي مهم فعاليت است، تحقيقات گسترده‌اي انجام و مقالات بسياري ارائه شده است که در اين خصوص در جهان نيز شناخته شده هستيم.

وي افزود: بخش نانومديسن يا نانو پزشکي که کاربرد نانوتکنولوژي در پزشکي را دنبال مي‌کند در تلاش است تا فرآورده‌هايي را که در مقياس نانو سنتز مي‌شوند و ترکيبات جديدي را که سميت کمتري دارند، شناسايي کند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، گفت: در بخش تکنولوژي پليمر نيز به ساخت پليمرهايي مشغول هستيم که در داخل آن‌ها مي‌شود موادي را بارگيري کرد و قرار داد تا اين مواد در بدن به شکل بهتري در اختيار بيمار قرار گيرد.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، افزود: در تمامي اين بخش‌ها دانشجويان Phd، فوق ليسانس و داروسازي عمومي مشغول به فعاليت هستند.

توليد قرص مکمل کروسينا براي محافظت از بيماري‌هاي قلبي عروقي، کليوي، چشمي

وي اظهار کرد: در حال حاضر قرص کروسينا به همت محققان اين مرکز تحقيقات توليد شده است. در اين تحقيق ماده رنگي زعفران يعني کروسين از زعفران جدا و در داخل قرص قرار داده مي‌شود و اين قرص به عنوان آنتي‌ اکسيدان در بدن بيمار عمل مي‌کند.

دکتر رمضاني خاطرنشان کرد: کاربرد اين قرص محافظت در برابر بيماري‌هاي قلبي عروقي، کليوي، چشمي و هر جا که عروق دچار مشکل مي‌شوند، است. اين دارو به شکل مکمل غذايي و بدون تجويز پزشک نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

توليد قرص زعفران در قالب پايان‌نامه دانشجويي

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به قرص زعفران اشاره کرد و گفت: اين قرص به تنهايي و همراه با ويتامين‌هاي A و D در حال فرموله شدن است؛ اين طرح در قالب پايان‌نامه يکي از دانشجويان دکتراي تخصصي پژوهشي انجام شده و در نهايت منتج به توليد محصول در بازار خواهد شد.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، افزود: اين محصول در مرحله بررسي فرمولاسيون است تا اثرات آن مشخص شده و به محض مشخص شدن پايداري دارو خواهيم توانست اين محصول را به بازار برسانيم.

براي اولين بار لنزهاي چشمي پليمر ساخته مي‌شود

وي به توليد دانش فني لنزهاي لمسي، چشمي با پليمر اشاره کرد و گفت: در داخل اين لنزها مي‌توان دارو قرار داد تا مانع از التهاب شده و به عنوان آنتي بيوتيک و داروي ضد ويروس مورد استفاده قرار گيرد. اکنون مطالعات حيواني اين محصول انجام شده است و با بيمارستان خاتم در حال همکاري هستيم تا فرآورده مورد نظر را در کشور توليد کنيم.

دکتر رمضاني، مرکز تحقيقات علوم دارويي کشور را در حوزه ارائه مقالات در خصوص آپ تامرها در دنيا جزء 6 کشور جهان دانست و اظهار کرد: نکته قابل توجه در اين حوزه اکتفا نکردن به مقالات و توليد محصول در اين راستاست.

عرضه بيوسنسوري براي شناسايي مواد مخدر در ظرف 6 دقيقه

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد تصريح کرد: بر اين اساس بيوسنسوري را از طريق آپ تامرها ساخته‌ايم که مي‌تواند برخي مواد را تشخيص داده و تعيين مقدار کند. اين سنسور ظرف 6 دقيقه موجود را شناسايي مي‌کند و در مبادي ورودي کشور جهت مشخص کردن محموله‌هاي مورددار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

رييس مرکز تحقيقات علوم دارويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر بر سر اين اختراع با مرکز تحقيقات علوم دارويي به توافق رسيده است. دانش فني اين تحقيق به پايان رسيده و يک شرکت دانش‌بنيان در راستاي توليد اين محصول ايجاد خواهد شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3526/هيدروژلي-براي-ترميم-زخم‌هاي-ديابتي-بيوسنسور-شناسايي-مواد-مخدر-در-6دقيقه
بستن   چاپ