ایرانیان جهان
کولونوسکوپي با روبات کپسولي
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 1:18:39 PM
ايرنا
اين روبات قابليت حرکت به جلو و عقب را دارد و امکان مشاهده دقيق ديواره روده را فراهم مي‌کند. همچنين قادر است عمليات درماني از جمله نمونه‌برداري از بافت‌ها و جراحي پليپ را نيز انجام دهد. اين روبات کوچک تا کنون 30 مرتبه با موفقيت روي خوک‌ها مورد آزمايش قرار گرفته است.
در سال‌هاي اخير بسياري از محققان تلاش کرده‌اند دوربين‌هاي روباتي به شکل کپسول توليد کنند که امکان تشخيص بيماري‌هاي دستگاه گوارش را فراهم کند.
دوربين بلعيدني PillCam يکي از اين ابزارها است که از مسير حرکت غذا در سيستم گوارش به‌طور کامل تصوير برداري مي‌کند. همچنين روبات Tadpole Endoscope علاوه بر تصوير برداري از دستگاه گوارش، آزادي عمل زيادي دارد و مي‌تواند در شکم بيمار حرکت کند.
با وجود اين که اين کپسول‌ها به عنوان ابزارهاي تشخيصي کاربرد دارند، هيچ‌کدام از آن‌ها امکاناتي را که شيوه کولونوسکوپي سنتي در اختيار مي‌کذارد، فراهم نمي‌کنند. در حالي که روبات کپسولي جديد علاوه بر تشخيص بيماري‌ها امکان انجام عمليات درماني را بدون نياز به رويه‌هاي پيچيده يا داروهاي ضد درد فراهم مي‌کند. محققان اميدوارند تا پايان سال 2018 ميلادي بتوانند آزمايشات انساني روبات خود را آغاز کنند. کولونوسکوپي مهمترين روش تشخيص بيماري‌هاي روده است.
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Digestive Disease Week 2017 منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3512/کولونوسکوپي-با-روبات-کپسولي
بستن   چاپ