ایرانیان جهان
بازار جهاني اويونيک هم‌تراز بازار فروش هواپيماهاي تجاري
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 1:16:47 PM
ايسنا
محسن علوي‌سيرت با اشاره به اهميت صنعت خدمات تعميرات و نگهداري هواپيماهاي تجاري در دنيا، اظهار کرد: بازار جهاني خدمات تعميرات و نگهداري هواپيماهاي تجاري به اندازه بازار فروش هواپيماهاي تجاري، ارزشمند و گسترده است و صنعت تعمير و نگهداري هواپيما در ايران داراي نقاط قوت زيادي است.

وي افزود: از جمله نقاط قوت اين صنعت در کشور مي‌توان به دارا بودن سابقه طولاني در بخش هوايي، دارا بودن نيروي کار متخصص، باتجربه، مسؤوليت‌پذير و تابع مقررات، ظرفيت بالاي مؤسسات آموزشي و تحقيقاتي، ارزان بودن نيروي کار متخصص، سطح کيفي کار هوايي قابل مقايسه با کشورهاي پيشرفته اروپايي و قابليت ايجاد تأسيسات هوايي با هزينه‌هاي پايين اشاره کرد.

به گفته علوي‌سيرت، در ايران در حال حاضر حدود 6 هزار نفر در بخش تعمير و نگهداري هواپيما در شرکتهاي مختلف مشغول به کار هستند که بخش مهمي از آن در حوزه اويونيک است.

وي تصريح کرد: استفاده از اين ظرفيت و به روزرساني آن مي‌تواند در بهره‌مندي کشور از بازار بيش از 200 هزار ميليارد توماني تعمير و نگهداري هواپيما در جهان موثر باشد.

مسؤول کارگروه اويونيک ستاد توسعه صنايع دانش‌بنيان هوايي و هوانوردي معاونت علمي ارزش بازار MRO حمل‌ و نقل هوايي تجاري درسال 2014 را حدود 62.1 ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: تخمين زده مي‌شود که اين بازار به ارزشي معادل 90 ميليارد دلار در سال 2024 برسد.

وي ادامه داد: براي رسيدن به يک پرواز ايمن و تحت کنترل، اقتصادي و راحت بايد از استانداردهاي روز تبعيت کرد و دستيابي به آن تنها از طريق ارتقاي دانش اويونيک در کشور امکانپذير است.

به گفته علوي‌سيرت، صدها حسگر، عملگر و پردازنده به همراه هزاران کد نرم‌افزاري و ده‌ها سيستم کامپيوتري در قالب يک شبکه با يکديگر ارتباط دارند و اجزاي اصلي اويونيک هواپيما را تشکيل مي‌دهند. فناوري‌ها در بخش اويونيک شامل حوزه‌هاي ناوبري، راديويي، راداري، مديريت ارتباطات، سنسورها، کنترل و ثبت اطلاعات، کنترل پرواز و کنترل ترافيک هوايي مي‌شود.

وي همچنين تصريح کرد: توسعه صنعت اويونيک کشور منوط به سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها و منابع انساني، فضاي تحقيقاتي، تکنولوژي‌هاي مورد نياز و وجود چارچوب قانوني لازم براي فعاليت در اين حوزه است که با وجود پتانسيل‌هاي موجود و اقدامات صورت گرفته تاکنون در اين حوزه نسبت به ساير کشورهاي منطقه مي‌تواند نقش پررنگ‌تري را ايفا کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3511/بازار-جهاني-اويونيک-هم‌تراز-بازار-فروش-هواپيماهاي-تجاري
بستن   چاپ