ایرانیان جهان
ساخت سلول‌هاي خورشيدي که فتوسنتز مي‌کنند
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 1:09:12 PM
مهر
راحله محمدپور مجري پروژه «ساخت سلول هاي فوتوولتايي نانوساختاري هيبريدي معدني/بيولوژيکي» که اين طرح را با پشتيباني صندوق حمايت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمي به اتمام رسانده اظهار کرد: به علت محدود بودن منابع فسيلي در چند سال آينده چاره اي جزء استفاده از انرژي هاي تجديد پذير و پاک وجود ندارد و اين مسئله رويکردي جهاني است. در ميان انرژي هاي تجديدپذير نيز انرژي خورشيدي از پاک ترين انرژي ها است که در کشور ما نيز به وفور وجود دارد.

محمدپور ادامه داد: بنابراين محققان در کشورهاي مختلف براي بهره وري از اين انرژي به دنبال ساخت و توليد سلول هاي خورشيدي با بازدهي بالا، هزينه توليد پايين و پايداري زياد هستند. در اين طرح نيز ساخت سلول هاي فوتوولتايي مد نظر قرار گرفت تا سلول هاي خورشيدي شبيه به برگ را توليد کنيم.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف همچنين ابراز کرد: در واقع با استفاده از مواد بيولوژيکي موجود فرآيندي مشابه فتوسنتز را در سلول هاي خورشيدي شبيه سازي کنيم تا با استفاده از پروتئين و کلروفيل فتوالکترون هاي نانو ساختار حساس شوند. اين سلول خورشيدي در مقياس آزمايشگاهي ساخته شده است البته با وجود هزينه ساخت پايين اين سلول ها به علت وجود الکتروليت مايع اين سلول ها مشکل پايداري دارند.

تحقيقات در حوزه پايداري سلول هاي خورشيدي در مرز دانش قرار داشته و محققان در اين حوزه مشغول فعاليت هستند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3507/ساخت-سلول‌هاي-خورشيدي-که-فتوسنتز-مي‌کنند
بستن   چاپ