ایرانیان جهان
جايگزين استخوان مقاوم به شکست ساخته شد
سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 - 1:07:12 PM
مهر
ساخت جايگزين هاي استخواني زيست تخريب پذير از جنس نانوکامپوزيت زيرکونيا-کلسيم فسفات دوفازي (BCP-ZrO2) توسط پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژي انجام شد.

مقاومت به تردي و شکنندگي اين محصول نسبت به نمونه هاي موجود در بازار و همچنين نمونه هاي تحقيق شده مشابه بيش از سه برابر است که اين امر  مي تواند کمک بزرگي به استفاده از اين دسته مواد در بازسازي استخوان هاي آسيب ديده تحت فشار درکاربردهاي ارتوپدي داشته باشد. 

اميد فخرايي در رساله دکتري خود در رشته مهندسي مواد به عنوان مجري اين طرح، با تشريح مراحل انجام اين پژوهش گفت: در اين پژوهش نانوکامپوزيت هاي BCP-ZrO2 حاوي درصدهاي مختلف حجمي فاز زيرکونيا با اندازه ذرات متفاوت و با روش هاي متفاوت زينتر تهيه و بررسي شدند.

وي افزود: زينتر نمونه ها شامل فرايندهاي زينتر معمولي در کوره الکتريکي ، زينتر توسط تشعشعات مايکرويو در و زينتر پلاسما جرقه اي SPS در دماهاي متفاوت بوده است.

فخرايي خاطر نشان کرد: علاوه بر ساختار، خواص مکانيکي اين نانوکامپوزيت ها، مکانيزم هاي شکست فعال و رفتار منحني R در آنها مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفته است. در انتها مشخص شد که نمونه نانوکامپوزيت با بالاترين خواص مکانيکي (به خصوص در مقدار چقرمگي شکست) مربوط به نمونه داراي 3 درصد حجمي نانوزيرکونيا توليد شده به روشSPS است که مقاومت به رشد ترک و سختي آن تقريبا سه برابر جايگزينهاي کلسيم فسفاتي خواهد بود.

به گفته وي، همچنين اين کامپوزيت علاوه بر خصوصيات مکانيکي مطلوب، از خواص بيولوژيکي و زيست تخريب پذيري قابل قبولي برخوردار بوده و امکان جذب و جايگزيني با بافت استخواني جديد در آن وجود دارد.

پژوهش حاضر با راهنمايي دکتر سعيد حصارکي و دکتر مسعود عليزاده در پژوهشکده سراميک و مشاوره دکتر تورج عبادزاده صورت گرفته است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3506/جايگزين-استخوان-مقاوم-به-شکست-ساخته-شد
بستن   چاپ