ایرانیان جهان
بلندگويي از جنس گرافن که نمي‌لرزد
شنبه 16 ارديبهشت 1396 - 2:22:46 PM
ايسنا
بلندگوهاي معمولي داراي يک ديافراگم هستند که با لرزش و ايجاد تغيير در هواي اطراف، امواج صوتي توليد مي‌کند.

حال محققان در دانشگاه "اکستر"(Exeter) انگليس موفق به ساخت بلندگوهايي از جنس گرافن شده‌اند که بدون لرزش توليد صدا مي‌کنند.

در اين بلندگوها، با استفاده از جريان‌هاي دقيق و کنترل شده گرافن گرم و سرد مي‌شود و تغيير دماي آن امواج صوتي را ايجاد مي‌کند.

استفاده از گرافن در ديافراگم بلندگوها به علت کم‌مصرف بودن آن مدتي است که متداول شده اما حذف تمام قسمت‌هايي که با لرزش توليد صدا مي‌کنند و استفاده از گرافن براي توليد صدا براي اولين بار است که انجام مي‌شود.

ابعاد قطعه گرافني مورد استفاده در حدود ناخن انگشت شست است که درون آن علاوه بر توليدکننده صدا، اکولايزر و آمپلي‌فاير نيز تعبيه شده است.

توليد صدا در اين قطعه براساس اصول "ترموآکوستيک"( thermoacoustic) که تبديل حرارت به صدا است انجام مي‌گيرد.

پيش از اين استفاده از اين فرآيند عملياتي نشده بود.

گرافن خواص رسانايي فوق‌العده‌اي دارد و با اعمال جريان‌هاي فوق‌العده ضعيف نيز واکنش نشان داده و دمايش بالا و پايين مي‌رود و در محيط اطراف دياگرام امواج صوتي ايجاد مي‌کند.

محققان دانشگاه اکستر مي‌گويند کيفيت صداي توليدي در اين بلندگوها بهتر است و حتي قابليت توليد امواج فراصوت نيز با استفاده از آنها وجود دارد که مي‌تواند در تصويربرداري پزشکي و تحقيقاتي مورد استفاده قرار بگيرد.

"ديويد هورسل" (David Horsell)مسئول اين پروژه گفت: اين بلندگوها قابليت اين را دارند که دو صدا را از دو منبع مختلف دريافت کنند و آنها را با هم ترکيب کنند.

وي افزود: اين وسيله مي‌تواند صنعت ارتباطات را متحول کند و با هزينه کم ترکيب سيگنال‌هاي مختلف را انجام دهد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3484/بلندگويي-از-جنس-گرافن-که-نمي‌لرزد
بستن   چاپ