ایرانیان جهان
توليد اوراق فشرده چوبي با چسب­هاي معدني نوآورانه در کشور
شنبه 16 ارديبهشت 1396 - 2:21:32 PM
ايسنا
دکتر علي شالبافان، عضو هيأت علمي گروه علوم و صنايع چوب و کاغذ دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين که پتنت بين‌المللي اين طرح در مؤسسه اختراعات اروپا به ثبت نهايي رسيده است،در خصوص اهميت اين پتنت بين‌المللي اظهار کرد: امروزه يکي از چالش‌­هاي صنايع اوراق فشرده چوبي استفاده از چسب‌­هاي سنتزي بر پايه فرمالدهيد است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهاني پژوهش‌­هاي سرطان در سال 2006 و همچنين تاييد اين اطلاعات توسط سازمان حفاظت محيط زيست آمريکا  در سال 2012، فرمالدهيد حتي در غلظت­هاي پايين، از عوامل سرطان­زا شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض فرمالدهيد براي انسان بسيار مضر است. از اين ­رو کاهش ميزان انتشار فرمالدهيد از اوراق فشرده چوبي به عنوان يکي از موضوعات مهم تحقيقاتي در دنيا به شمار مي‌رود و راهکارهاي متعددي براي کنترل اين موضوع نيز ارائه شده است.

وي به مزاياي چسب‌هاي معدني اشاره کرد و گفت: عدم انتشار فرمالدهيد، مقاومت بسيار مناسب به عوامل جوي، آتش و عوامل بيولوژيک و ارزان بودن از جمله مزاياي بارز چسب‌­هاي معدني و اوراق فشرده چوبي توسعه يافته از آنها است.

محقق طرح تصريح کرد: همچنين براي توليد چسب­‌هاي معدني از ضايعات توليد و سرباره ­فرآيندهاي صنعتي استفاده مي‌­شود. استفاده از ضايعات توليد (محصولات جانبي) فرآيندهاي صنعتي – معدني مي‌­تواند نقش بسزايي در کاهش آلودگي‌­هاي محيط زيست داشته باشد.

دکتر شالبافان خاطرنشان کرد: اين طرح در قالب فعاليت پژوهشي مشترک بين‌المللي با موسسه تحقيقاتي پژوهش‌­هاي چوب در هامبورگ آلمان و همچنين کمپاني Swiss Krono Group از توليدکنندگان برتر اوراق فشرده چوبي در جهان انجام شد و نتايج تحقيق در قالب پتنت بين‌المللي در موسسه اختراعات اروپا و همچنين مقالات علمي متعدد در نشريات و کنفرانس‌­هاي تخصصي معتبر صنايع چوب (Holzforschung و European Journal of Wood and Wood Products) به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3483/توليد-اوراق-فشرده-چوبي-با-چسب­هاي-معدني-نوآورانه-در-کشور
بستن   چاپ