ایرانیان جهان
نخستين برق­‌رساني بي‌سيم به ابزار الکترونيکي بلعيدني در روده‌
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 2:10:56 PM
ايسنا
طي سال­‌هاي گذشته ابزارهاي الکترونيکي بلعيدني ارائه شدند که کاربرد آن‌ها مخابره ويدئو و اندازه­‌گيري گازها حين عبور از دستگاه گوارش بود.

محققان دانشگاه ام‌آي­‌تي به همراه تيمي از آزمايشگاه چارلز ستارک دريپر سيستمي ارائه داده‌­اند که امکان برق‌­رساني چنين ابزارهايي را از بيرون بدن فراهم مي‌­کند.

در چند سال اخير، گجت‌­هاي پزشکي مانند ايمپلنت‌­هاي حلزوني ارائه شده‌­اند که توسط يک منبع خارجي و به صورت بي­‌سيم نيرودهي مي‌­شوند. اين ابزار از تکنيکي موسوم به «جفت­‌شدن ميدان نزديک» (near-field coupling) بهره مي‌­برد و فقط در صورتي که فرستنده و گيرنده به هم خيلي نزديک باشند، عمل مي‌­کند. 

اين روش فقط براي ايمپلنت‌­هايي که زير پوست قرار دارند، کارآمد است و نه براي ابزار الکترونيکي کوچکي که در بخش عميق و داخل دستگاه گوارش جاسازي مي­‌شوند.

به جاي آن، مبتکران دانشگاه ام‌آي­‌تي تکنيک جديدي موسوم به «جفت‌­شدن ميدان وسط » (mid-field coupling) ارائه داده‌­اند که در مقايسه با جفت‌­شدن ميدان نزديک، از فرکانس‌­هاي بالاتر بهره مي‌­برد و دو تا سه برابر آن­ها برق‌رساني مي­‌کند.

در آزمايش‌­هاي انجام شده، محققان از آنتني در خارج از بدن يک خوک براي مخابره کردن برق به سه آنتن ديگر موجود در مري، معده و روده بزرگ حيوان استفاده کردند. اين کار از طريق «جفت‌شدن ميدان وسط» انجام شد و تمامي آنتن‌­هاي ايمپلنت شده، برق کافي براي طيفي از ابزار پزشکي را دريافت کردند.

ابزارهاي الکترونيکي که براي مدت­‌هاي طولاني در دستگاه گوارش­ جاسازي مي­‌شوند، شيوه‌­هاي درمان بيماران را دستخوش تحول مي­‌کنند.

فناوري دانشمندان ام‌آي­‌تي، نخستين نمونه انتقال بي­‌سيم و از راه دور برق به سامانه‌­ الکترونيکي موجود در روده در مدل حيواني گزارش شده است.

جزئيات اين ابداع به تازگي در Scientific Reports منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3474/نخستين-برق­‌رساني-بي‌سيم-به-ابزار-الکترونيکي-بلعيدني-در-روده‌
بستن   چاپ