ایرانیان جهان
بارورسازي ابرهاي يزد به وسيله پهپاد براي اولين بار
سه شنبه 12 ارديبهشت 1396 - 2:00:01 PM
ايسنا

«فريد گلکار» با بيان اين که باروري ابرها به عنوان آخرين رويکرد در افزايش بارندگي‌ها است، اظهار کرد: در سال‌هاي اخير با افزايش خشکسالي روش ‌هاي مختلفي براي مبارزه با کم‌آبي کشور مطرح شد.

وي افزود: باروري ابرها روشي جديد براي تأثيرگذاري بر روي ابرهاي طبيعي است که درآن با استفاده از مواد شيميايي، آب بيشتري از ابربه شکل باران يا برف گرفته مي‌شود .

گلکار در ادامه گفت: عمليات بارورسازي ابرها در سال گذشته از10 آبان ماه آغاز و تا پايان اسفند ماه ادامه يافت و بعد از آن تا فصل بارندگي جديد طرحي در دستور کار نيست .

مدير مرکز باروري ابرها با بيان اين که عمليات بارور کردن ابرها در هشت استان انجام شده است، تصريح کرد: در سال گذشته استان‌هاي فارس، يزد، اصفهان، آذربايجان شرقي و غربي، چهارمحال بختياري هدف اين طرح قرار گرفتند.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: استان‌هاي کرمانشاه و خراسان جنوبي براي اولين بار در سال 95 بارور شدند.

اين مقام مسئول بابيان اين که هزينه اجراي عمليات بستگي به منطقه عملياتي، تعداد پروازها، مواد بارورسازي مصرفي دارد افزود: تقريبا 46 سورتي پرواز در سال گذشته داشتيم که هزينه کرايه اين دو فروند هواپيما حدود هفت ميليارد تومان است که تا به حال هيچ تخفيفي در مورد مبلغ پرداختي صورت نگرفته است .

وي در پايان با اشاره به اين که قرار است از پهپاد براي بارور سازي ابرها استفاده شود گفت: اواخر سال گذشته قرار دادي با يک شرکت خصوصي معتبر مرکز باروري ابرها پهپاد طراحي مي کند بسته شد که طي چهار ماه آينده اولين پرواز آزمايشي را انجام دهد و بعد از آن براي اين که وارد فضاي ابري شود و عمليات باروري ابرها را انجام دهد، حداقل يک سال نياز به تحقيقات و آزمايش دارد .

گلکار ادامه داد: مدت پروازي اين پهپاد 8 تا 12 ساعت است که مي تواند15 هزار پا ارتفاع پروازي داشته باشد و تا بيش از 50 کيلوگرم با و تجهيزات را با خود حمل کند .


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3472/بارورسازي-ابرهاي-يزد-به-وسيله-پهپاد-براي-اولين-بار
بستن   چاپ