ایرانیان جهان
پيشرفت در حوزه سلول‌هاي بنيادي، تضمين‌کننده آينده پزشکي ايران
يکشنبه 10 ارديبهشت 1396 - 2:20:47 PM
ايسنا
اميرعلي حميديه در جمع پژوهشگران و اعضاي شرکت‌هاي دانش‌بينان علوم پزشکي شيراز گفت: کاربردي شدن فعاليت‌ها در زمينه سلول‌هاي بنيادي و مباحث مرتبط، بستر ساز رشد در عرصه پزشکي است.

وي با بيان اينکه دانشمندان ايراني مقالات زيادي در بخش‌هاي مختلف از جمله سلول‌هاي بنيادي منتشر مي‌کنند، افزود: رتبه جهاني ايران در زمينه توليد مقالات علمي مرتبط با سلول‌هاي بنيادي و علوم نوين پزشکي رو به بهبود است، اما شيريني و حلاوت کار زماني احساس مي‌شود که شاهد اقدامات عملي و کاربردي شدن علوم باشيم.

حميديه با تصريح اينکه سرعت پيشرفت در علوم نوين پزشکي بسيار سريع و غيرقابل باور است، گفت: پيشرفت علم سلول‌هاي بنيادي و بازساختي پزشکي به حدي است که در آينده نه چندان دور شاهد بينا شدن نابينا، شنوا شدن ناشنوا و درمان بسياري از ناتواني‌ها خواهيم بود.

وي همچنين از گسترش دانش سلول‌هاي بنيادي در ايران طي يک دهه گذشته گفت و خاطرنشان کرد: اگر 4 دهه قبل تمرکز فعاليت مراکز درماني نظير بيمارستان نمازي شيراز بر روي درمان بيماري‌هاي واگير بود و امروز تلاش‌ها در زمينه پيوند اعضا و بسياري از فعاليت‌هاي تاثيرگذار درماني است، در آينده حرکت بايد به سمت کاربردي شدن علوم نوين پزشکي باشد.

حميديه باتاکيد بر اينکه دست‌يابي به رشد علمي در حوزه‌هاي مختلف علوم نوين پزشکي، نيازمند گسترش کمي و کيفي فعاليت‌ شرکت‌هاي دانش‌بنيان است، گفت: تمرکز کار در معاونت علمي‌وفناوري رياست‌جمهوري بر ايجاد ديد تجاري‌سازي محصولات شرکت‌هاي دانش‌بنيان و خارج کردن فعاليت‌ها از تهران و انجام اقدامات اساسي در سراسر کشور است.

وي با اشاره به اينکه دانشگاه علوم پزشکي شيراز در عرصه علوم نوين پزشکي، پيشتاز بوده است، راه‌اندازي دومين مرکز جامع سلول‌هاي بنيادي و پزشکي بازساختي در اين دانشگاه را يادآور شد و گفت: شيراز بعد از تبريز دومين شهري بود که اين مرکز را راه‌اندازي کرد.

حميديه تاکيد کرد: تغيير نگاه و فرهنگ تحقيقات و پژوهش‌هاي علمي از مقاله به اقدامات کاربردي يکي از اولويت‌هاي معاونت علمي رياست‌جمهوري است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3469/پيشرفت-در-حوزه-سلول‌هاي-بنيادي،-تضمين‌کننده-آينده-پزشکي-ايران
بستن   چاپ