دکتر محمدجواد دهقاني افزود: بر اساس آخرين اطلاعات مستخرج از پايگاه
استنادي آي.اس.آي کميت توليد علم کشور در سال 2016 ميلادي به 43 هزار و
992 مورد رسيده است، اين در حالي است که در سال 2015 کميت توليد علم کشور
در اين پايگاه 38 هزار و 138 مورد بود. بنابراين ميزان رشد کشور در سال
2016 ميلادي نسبت به سال 2015 ميلادي برابر با 15.3 درصد است و از اين حيث
در بين 25 کشور برتر توليدکننده کميت علم دنيا رتبه نخست دنيا را در اختيار
داريم.
دستيابي کشور به بالاترين رشد کميت توليد علم در پنج سال اخير
وي اظهار کرد: با توجه به آمار کميت توليد علم ميزان رشد علمي در اين
سالهاي 2012 ، 2013 ، 2014 ، 2015 و 2016 ميلادي نسبت به سال قبل از آن به
ترتيب برابر با 5.9 ( پنج و نه دهم) ، 1.6 (يک و شش دهم) ، 6.5 ( شش و
نيم)، 14.2 ( چهارده و دو دهم) و 15.3 (پانزده و سه دهم) درصد بوده است.
بدين ترتيب رشد کميت علم کشور از 1.6 درصد در سال 2013 به 15.3 درصد درسال
2016 ميلادي افزايش يافته و در واقع 9 برابر شده است.
دهقاني خاطرنشان کرد: بر اين اساس جمهوري اسلامي ايران در ميان 25 کشور
برتر توليدکننده علم دنيا در سال 2016 ميلادي با 15.3 درصد رشد در رتبه اول
دنيا قرار گرفته است. بعد از ايران، کشور روسيه با 9 درصد بيشترين رشد
کميت علم دنيا را داشته است. چين با 4 درصد در رتبه سوم و لهستان و ترکيه
هرکدام با 3 درصد رتبه در رتبههاي بعدي قرار گرفتهاند.
هدفمندسازي توليد علم به جاي تکيه محض بر افزايش کميت توليد علم
سرپرست ISC تصريح کرد: رشد کميت توليد علم يکي از عوامل توسعه علمي به
حساب ميآيد، اما اگر اين کميت به سمت نيازهاي کشور هدايت نشود، نميتوان
با قاطعيت در خصوص ميزان ارزشمندي آن سخن گفت. سند سياستهاي کلان علم و
فناوري ابلاغي توسط مقام معظم رهبري نيز بر بينالمللي بودن علم تاکيد
دارند و به همين دليل مرجعيت علم دنيا را مورد تاکيد قرار دادهاند. علم در
بسياري از ابعاد يک پديده بينالمللي است. با اين نگاه توليد علمي
ميتواند ارزشآفرين باشد که بتوان از آن در جهت بالندگي اقتصادي، اجتماعي،
سياسي و نظامي بهره جست.