ایرانیان جهان
محققان سريع‌ترين دوربين جهان را ساختند
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 3:14:50 PM
ايرنا
محققان از دوربين جديد خود براي عکسبرداري از حرکت فوتون‌ها در مسافتي به اندازه قطر يک برگ کاغذ استفاده کردند. در دنياي واقعي، اين فرآيند به اندازه يک پيکوثانيه يعني يک تريليونيوم ثانيه طول مي‌کشد. اما با استفاده از اين دوربين جديد مي‌توان فرآيند مذکور را با ضريب يک تريليون کندتر کرده و آن را به يک فرآيند قابل مشاهده تبديل کرد.
اين دوربين به جاي اين که از يک پديده در فواصل زماني عکسبرداري کند، چندين تصوير را به طورهمزمان تهيه مي‌کند و سپس با استفاده از يک الگوريتم خاص آن‌ها را به شکل مجموعه‌اي از سکانس‌هاي تصويربرداري شده از پديده مرتب مي‌کند.
بسياري از پديده‌هاي طبيعي به قدري سريع‌هستند که امکان تصويربرداري از آن‌ها با دوربين‌هاي فيلمبرداري وجود ندارد و تنها مي‌توان از طريق عکاسي آن‌ها را به ثبت رساند. اما در حال حاضر سريع‌ترين دوربين‌هاي عکاسي جهان قادرند 100 هزار عکس در هر ثانيه بگيرند. سپس اين تصاوير ويرايش مي‌شوند تا به صورت يک فيلم درآيند. با استفاده از اين روش لازم است يک آزمايش چندين بار تکرار شده و از آن عکاسي شود تا تصاوير قابل مشاهده‌اي از آن به دست آيد. اما اشکال کار در اينجاست که با هربار تکرار يک پديده، ممکن است ويژگي‌هاي آن با آزمايش قبلي کاملا يکسان نباشد.
دوربين محققان سوئدي امکان تصويربرداري از پديده‌هايي مانند انفجار، تابش‌هاي پلاسمايي، احتراق آشفته، فعاليت مغز حيوانات و واکنش‌هاي شيميايي را بدون نياز به تکرار اين پديده‌ها فراهم مي‌کند.
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه FRAME منتشر شده است.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3465/محققان-سريع‌ترين-دوربين-جهان-را-ساختند
بستن   چاپ