ایرانیان جهان
نقش آنتي اکسيدان ها در ورزش
شنبه 9 ارديبهشت 1396 - 3:13:00 PM
ايرنا
دکتر محمداسماعيل افضل پور در خصوص تاثير مصرف آنتي اکسيدان ها بر ورزشکاران گفت: ورزشکاران براي افزايش عملکرد ورزشي خود معمولا مکمل هاي آنتي اکسيدان مصرف مي کنند که باعث تاخير در خستگي، کاهش درد، کاهش درک فشار تمرين ورزشي، بهبود گردش خون و بهبود وضعيت خون رساني به بافت هاي بدن مي شود.
وي ادامه داد: اين نکته به اثبات رسيده است که بعد از ورزش و تمرين شديد به جاي افزايش ظرفيت آنتي اکسيدان ها، آسيب عضلاني و پراکسيداسيون ليپيدها به وجود مي آيد؛ اما مصرف آنتي اکسيدان ها مي تواند وضعيت آنتي اکسيدان هاي بدن را بهبود بخشد و سبب کاهش آثار آسيب رساننده راديکال ها در حين تمرين و ورزش شديد شود.
اين استاد دانشکده علوم ورزشي دانشگاه بيرجند گفت: در حال حاضر شواهد حاکي از آن است که مکمل هاي غذايي حاوي آنتي اکسيدان براي پيشگيري از استرس هاي اکسيداتيو بعد از تمرين و ورزش مفيد است.
به گفته افضل پور، آنتي اکسيدان هاي موجود در مکمل هاي غذايي ممکن است از استرس هاي اکسيداتيو ناشي از ورزش و تمرين در ارتفاعات پيشگيري کند.
وي فايده ديگر مصرف آنتي اکسيدان ها را تاثير آنها بر نيروي عضلاني و انقباضات عضلاني ورزشکاران عنوان کرد و گفت: مصرف آنتي اکسيدان ها موجب کاهش توليد اسيد لاکتيک و در نتيجه، کاهش خستگي و افزايش فعاليت هاي استقامتي مي شود.
افضل پور ادامه داد: مطالعات انجام شده بر انسان و حيوانات، آثار سودمندي را از مصرف مکمل هاي آنتي اکسيدان بر استرس هاي اکسيداتيو حاصل از ورزش نشان داده اند. به علاوه آنتي اکسيدان ها و ساير ويتامين ها عملکرد سلول هاي ايمني را حمايت و تقويت مي کنند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تمرينات فيزيکي شديد نه تنها با استرس هاي اکسيداتيو همراه است بلکه با استرس ها و فشار و سرکوب سيستم ايمني ، ممکن است سبب التهاب و افزايش خطر عفونت ها گردد، بنابراين مصرف مناسب و مطلوب آنتي اکسيدان ها مي تواند از آثار ورزش بر سيستم ايمني و عفونت هاي بعد از ورزش بکاهد.
افضل پور با اين حال به ورزشکاران توصيه کرد که بهتر است مکمل هاي آنتي اکسيدان را به شکل حاد يعني در يک دوره کوتاه چند روزه مصرف کنند زيرا مصرف مزمن (چند ماهه) اين مکمل ها نتيجه خوبي ندارد.
وي ادامه داد: همچنين مصرف آنتي اکسيدان ها همراه با تمرينات ورزشي اثر بهتري دارد و زمان بندي مصرف مکمل نيز مهم است؛ ورزشکاران بايد سعي کنند مکمل ها را نزديک به تمرينات ورزشي مصرف کنند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3464/نقش-آنتي-اکسيدان-ها-در-ورزش
بستن   چاپ