ایرانیان جهان
نفت و گاز ارزان مانعي در مسير توسعه تجديدپذيرها
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 2:31:27 PM
ايسنا
سيروس وطنخواه با بيان اينکه مشکل اصلي در توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير سايه‌اي است که نفت و گاز روي آنها انداخته است، اظهار کرد: انرژي در کشور ما رايگان است و اين مساله باعث مي‌شود که منابع جايگزين انرژي‌هاي فسيلي رشد نکند؛ تا زماني‌که نفت و گاز در کشور ارزان‌ قيمت هستند، سخن گفتن از انرژي‌هاي غيرفسيلي کار دشواري است.

وي ادامه داد: صد سال از رشد نفت و گاز در کشور مي‌گذرد و در اين حوزه داراي صنعت و زيرساخت شديم و مي‌توان گفت تا چند سال آينده با مشکل مازاد در بخش گاز استخراج‌شده مواجه مي‌شويم. بنابراين در چنين فضايي سخن گفتن از انرژي جايگزين آسان نيست؛ چراکه مشخص نيست با انرژي نفت و گاز چه بايد کرد.

وطنخواه با بيان اينکه وفور نعمت و اقتصاد رايگان انرژي نيز از سويي ايجاد مشکل کردند، افزود: اگر نفت و گاز با قيمت واقعي خريد و فروش شود، حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير به جايگاه خود مي‌رسد. تمامي تلاش‌ها در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير تنها توليد حدود 300 مگاوات برق تجديدپذير را ممکن کرده است که بيش از نيمي از آن با بودجه دولت راه‌اندازي شده است.

وي مشکل ديگر را نبود اراده واقعي براي توسعه تجديدپذيرها دانست و تصريح کرد: در اين حوزه شعار زياد داده مي‌شود، اما بايد ديد چه ميزان از مشکلات و موانع توسعه تجديدپذيرها رفع مي‌شود، همچنين عدم شناخت کافي از ضرورت‌هاي پرداختن به تجديدپذيرها در کشور نيز از مواردي است که به عوامل بازدارنده يادشده کمک مي‌کند. البته بايد در اين ميان به ضرورت‌هاي محيط زيستي نيز اشاره کرد.

دبير ستاد توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير در ادامه به اقدام مشترکي با همکاري آژانس بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير اشاره و خاطرنشان کرد: اين اقدام مشترک در قالب برگزاري روز انرژي‌هاي تجديدپذير طراحي شده و امسال اجرايي مي‌شود.  وي افزود: همچنين با کشورهاي صاحبنظر در اين حوزه همچون آلمان، اتريش، يونان، چين، مجارستان، عمان، هلند و کره جنوبي وارد تعامل شديم و به تبادلات خوبي در زمينه انتقال و صادرات فناوري رسيديم و در برخي موارد پروژه‌هاي مشترکي نيز تعريف شد که در زمينه‌هاي علمي، فناوري و توليد محصول مشترک است تا با همکاري شرکت‌هاي دانش بنيان اجرايي شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3444/نفت-و-گاز-ارزان-مانعي-در-مسير-توسعه-تجديدپذيرها
بستن   چاپ