ایرانیان جهان
اولين پهپاد عمود پرواز هيبريدي کشور ساخته شد
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 2:23:15 PM
ايسنا
محسن خدادادي، محمدمهدي اختري، محمدحميد سکاد فکر، هادي افشاري، عليرضا اختري و محمدجواد مربوبي، دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران و اعضاي تيم «برآيند علم و صنعت» هستند که اولين پهپاد عمود پرواز هيبريدي ايراني را با عنوان BA10 در مدت 6 ماه طراحي کرده و ساختند.

اين پهپاد که در چهارمين مسابقه و نمايشگاه هواپيماهاي بدون سرنشين به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف ارائه شده است، به تنهايي (بدون محموله و سوخت) 2.5 کيلوگرم وزن دارد و طول آن يک متر و 27 سانتيمتر و طول بال آن يک متر و 76 سانتيمتر است.

محسن خدادادي، مسؤول تيم برآيند علم و صنعت با اشاره به بيان ويژگي‌هاي اين پرنده عمود پرواز، گفت: اين پهپاد براي عمليات اوج گرفتن و فرود، نيازي به باند ندارد و اين کار را با استفاده از چهار موتور الکتريکي انجام مي‌دهد.

خدادادي، هيبريدي بودن را از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين پهپاد ذکر کرد و توضيح داد: اين پهپاد داراي دو موتور بنزيني و الکتريکي است. به اين ترتيب، هرگاه يکي از موتورها به هر دليلي از کار بيفتد، منبع ديگر، جايگزين مي‌شود و پرنده مي‌تواند به پرواز و عمليات خود ادامه دهد.

دانشجوي دکتري مکانيک دانشگاه علم و صنعت ايران افزود: مکانيزم اين پهپاد به گونه‌اي است که هنگام رسيدن به يک ارتفاع مشخص، موتور بنزيني که قبلا روشن شده است، وارد مدار مي‌شود و پرواز را تحويل مي‌گيرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: علاوه بر اين، پهپاد به مکانيزم (ساز و کار) برگشت به خانه نيز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد، بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادي، ساختار اين پهپاد، تلفيقي از بال ثابت و کوادکوپتر است و مي‌تواند بالاي سر سوژه، ثابت بايستد و از آن عکاسي و فيلمبرداري کند يا وسايل امدادي را به محل تعيين شده، تحويل دهد.

اين پرنده در اجراي عمليات شناسايي، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضاي تيم برآيند علم و صنعت، ساخت نمونه‌هاي تکميلي آن را با شعاع علمياتي وسيع‌تر، مداومت پروازي طولاني‌تر و قدرت حمل بار بيشتري، در دست اقدام دارند.

نمونه فعلي اين پهپاد عمود پرواز، با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت و مداومت پروازي 45 دقيقه پرواز مي‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومي دانشگاه علم و صنعت ايران، چهارمين نمايشگاه هواپيماهاي بدون سرنشين غيرنظامي با حضور 18 تيم دانشجويي از سراسر کشور 26 فروردين ماه در محل دانشگاه صنعتي شريف آغاز به کار کرد و 27 فروردين به کار خود پايان داد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3442/اولين-پهپاد-عمود-پرواز-هيبريدي-کشور-ساخته-شد
بستن   چاپ