ایرانیان جهان
راه‌اندازي سامانه هوشمند دسترسي به 200 پايگاه علمي دنيا
يکشنبه 3 ارديبهشت 1396 - 2:11:24 PM
ايسنا

محمد هرندي‌پور، مجري طرح تمرکز فعاليت‌هاي اين تيم تحقيقاتي را بر روي توليد نرم‌افزارهاي آموزشي دانست و گفت: فعاليت‌هاي تحقيقاتي ما در حوزه‌هاي نرم‌افزارهاي الکترونيکي و ارائه خدمات تخصصي کتابخانه‌ها است که در اين زمينه اقدامات گسترده‌اي در زمينه توليد نرم‌افزارهاي بومي کرده‌ايم.

وي به خدمات آموزشي ارائه شده، اشاره کرد و ادامه داد: در اين زمينه نسخه اول سيستم «مديريت آموزش» (Moodle) را بارگذاري کرديم و نرم افزار اين سيستم به صورت تعاملي است.

به گفته وي، امکان ارسال تکليف، راه‌اندازي فروم گفت‌وگو، رتبه‌بندي، ارسال پيام‌هاي آني، بهره‌گيري از تقويم آنلاين، ارسال اخبار و اعلان‌هاي آنلاين و برگزاري آزمون‌هاي آنلاين از طريق اين نرم‌افزار فراهم شده است.

هرندي‌پور، امکان ترجمه کامل به فارسي، بهره‌گيري از فونت‌هاي فارسي و ماژول فارسي و ارائه گواهينامه پايان دوره را از ديگر قابليت‌هاي اين سامانه دانست و ادامه داد: نرم‌افزارهاي آموزشي توليد شده در اين پروژه بر اساس هوش مصنوعي است که اين امر باعث شده تعاملات زيادي ميان دانشجويان و دانش‌پژوهان با اساتيد ايجاد شود، ضمن آنکه بر اساس نيازهاي دانشجويان محتواي آموزشي ارائه مي‎شود.

اين محقق، تامين منابع علمي کشور را از ديگر خدمات دانش‌بنيان اين تيم تحقيقاتي نام برد و يادآور شد: يکي از مشکلات موجود در کشور اعمال تحريم‌ها عليه کشور است که اين مساله باعث شده تا دسترسي مراکز تحقيقاتي و دانشگاهي به پايگاه‌هاي اطلاعاتي به حداقل برسد.

وي همچنين بدهي‌هاي مراکز تحقيقاتي به پايگاه‌هاي اطلاعاتي را از ديگر مشکلات موجود در کشور نام برد و اظهار کرد: درچند سال گذشته به دليل افزايش ناگهاني ارز، دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي نتوانستند حق اشتراک خود را به پايگاه‌هاي اطلاعاتي و ناشران بين‌‎المللي بپردازند و به دليل بدهي اين مراکز به ناشران خارجي دسترسي محققان به پايگاه‌هاي اطلاعاتي محدود شد.

هرندي‌پور با بيان اينکه از سال 91 تلاش‌هايي براي رفع اين مشکل کرديم، اضافه کرد: با تعاملاتي که با اين پايگاه‌ها داشتيم، توانستيم خدماتي را براي دسترسي محققان به اين پايگاه‌ها ارائه کنيم تا مراکز تحقيقاتي بتوانند به محتواي اين پايگاه‌ها دسترسي داشته باشند.

مجري طرح به جزئيات اين طرح اشاره کرد و گفت: براي اين منظور سامانه هوشمندي را طراحي کرديم که به 200 پايگاه اطلاعاتي متصل شده است و اين 200 پايگاه اطلاعاتي همزمان کار جستجو را انجام مي‌دهند و منابع مورد نياز محققان را به صورت تجميع شده نمايش مي‌دهد.

وي با تاکيد بر اينکه امکان دانلود منابع براي افراد متقاضي فراهم شده است، اضافه کرد: با استفاده از دسترسي‌هايي که از طريق اين سامانه فراهم کرديم، محتواي علمي اين پايگاه‌ها در حال حاضر در اختيار پژوهشگران قرار دارد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3441/راه‌اندازي-سامانه-هوشمند-دسترسي-به-200-پايگاه-علمي-دنيا
بستن   چاپ