ایرانیان جهان
تفاوت ويژگي‌هاي بصري وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي ايران با جهان
شنبه 2 ارديبهشت 1396 - 7:43:35 AM
ايسنا
سيده صفا قاسمي و سودابه صالحي در مقاله خود به بررسي "تطبيق ويژگي‌هاي بصري وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي مطرح جهان با وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي ايران" پرداختند.

با گسترش ارتباطات الکترونيکي و اينترنتي، نياز به طراحي وب سايت براي دانشگاه‌ها بيشتر شده و جذب کاربران به اين وب سايت‌ها و اطلاع رساني از اين طريق، از اهداف اوليه اين مراکز شده است و در اين راستا، طراحي بصري اين وب سايت‌ها حائز اهميت است و شناسايي معيارهاي طراحي، به بهبود آنها کمک شاياني مي‌کند.

مطابق اين تحقيق اهداف اصلي پژوهش بررسي اشکالات بصري وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي ايران در مقايسه با ويژگي‌هاي بصريِ مشترک ميان وب سايت‌هاي موفق دانشگاه‌هاي جهان و يافتن شباهت‌ها و تفاوت‌هاي ميان عناصر بصري اين دو گروه هستند.
 
 جهت تحقق اين اهداف، با روش تحقيق تطبيقي-توصيفي و استفاده از روش‌هاي کيفي و کمي شبه آماري در توليد و تحليل داده‌ها، از دو جامعه وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي جهان و ايران، نمونه‌هايي براساس رتبه علمي دانشگاه و رتبه وب سايت آنها انتخاب شد.

همچنين در هر جامعه، 53 وب سايت از دانشگاه‌هاي مختلف از نظر گروه آموزشي و محل دانشگاه، در نظر گرفته شد و ويژگي‌هاي عناصر بصري آنها مانند نوشته‌ها، رنگ‌ها، عکس‌ها، تصاويرِ متحرک و ... به وسيله يک چک ليست محقق ساخته با گزينه‌هاي از پيش تعيين شده، به طور جداگانه مورد آزمون قرار گرفت. سپس به کمک آزمون آماري کاي دو مورد تحليل آماري قرار گرفت.

 نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي ايران و جهان، در ويژگي‌هايي مانند انتخاب رنگ، عدم استفاده از بافت در زمينه، روش متمايز کردن لينک‌ها، تعداد و تنوع اندازه عکس‌ها و تقسيم بندي سه يا چهار ستوني صفحه اصلي به صورت همسان عمل مي‌کنند.

 تفاوت عملکرد وب سايت‌هاي دانشگاه‌هاي جهان و ايران بيشتر در موارد مربوط به تايپ و نوشته‌ها مانند استفاده از خط دور براي تيترها، تنوع زياد نوع تايپ فيس‌ها، تنوع کم در اندازه نوشته‌ها، فاصله کم بين خطوط متن در وب سايت‌هاي ايراني است.

 همچنين وب سايت‌هاي ايراني، علاوه بر نمايش اسلايد، از تصاوير متحرک هم استفاده مي‌کنند و معمولاً ساير صفحات وب سايت‌هاي آنها از نظر رنگ و ترکيب بندي با صفحه اصلي هم آهنگي ندارند.

به گزارش ايسنا؛ اين مقاله پژوهشي در فصل نامه مطالعات تطبيقي دانشگاه هنر اصفهان منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3435/تفاوت-ويژگي‌هاي-بصري-وب-سايت‌هاي-دانشگاه‌هاي-ايران-با-جهان
بستن   چاپ