ایرانیان جهان
رونمايي از دو محصول برتر داخلي با کاربرد در صنعت نفت
چهارشنبه 30 فروردين 1396 - 7:04:11 AM
ايسنا
در حاشيه دومين نشست تخصصي بهره‌برداري از فناوري‌هاي داخلي در صنعت گاز از دو محصول برتر تجاري شده و داراي کاربرد در صنعت گاز رونمايي شد.

دستگاه سطح سنج رادار يکي از اين محصولات بوده است که براي اندازه‌گيري ارتفاع مايع درون مخازن کاربرد دارد. در گذشته براي اين اندازه‌گيري از روش‌هاي تماسي استفاده مي‌شد و با عرضه اين دستگاه امکان اندازه‌گيري با روش‌هاي غيرتماسي مانند آلتروسونيک فراهم شد.

اين دستگاه با استفاده از امواج الکترومغناطيس در باند فرکانسي 5،10 و 24 گيگاهرتز مايعات درون مخازن را اندازه گيري مي‌کند و آخرين تکنولوژي روز دنيا در اين حوزه است که تنها 5 کشور در دنيا از آن استفاده مي‌کنند.

اين دستگاه قابل نصب بر روي مخازن مشتقات هيدروکربني از موادي با ثابت دي الکتريکي خيلي پايين تا موادي ثابت با دي الکتريکي خيلي بالايي است. اين دستگاه نسبت به مواردي مانند گرد و خاک، فوم، فشار و دماي مخزن کاملا حساس نيست و اندازه‌گيري را با دقت بالا با کمترين ضريب خطا انجام مي‌دهد.

سيستم دي سي اس جهت کنترل تمام فازهاي پارس جنوبي از ديگر فناوري‌هاي رونمايي شده است.

اين دستگاه که از سوي محققان پارک علم و فناوري خراسان عرضه شده است، جهت کنترل تمام فازهاي پارس جنوبي کاربرد دارد و قادر است همه فازهاي پارس جنوبي را کنترل کند.

اين سيستمِ کنترل، قلب مجموعه به حساب مي‌آيد؛ چراکه با کوچکترين خلل يا بدافزار ممکن است باعث قطع توليد يا انفجار و مسائل ديگر شود.

با توجه به اينکه بيش از 60 درصد توليد گاز کشور از طريق فازهاي پارس جنوبي و از طريق همين سيستم کنترل مي‌شود، اگر فازهاي مختلف پارس جنوبي مورد يک حمله سايبري قرار گيرند، مي‌تواند توليد را متوقف کند و کشور دچار مشکل شود؛ از اين رو استفاده از سيستم‌هاي داخلي تحت کنترل شرکت‌هاي داخلي مي‌تواند به امنيت در توليد و عدم وابستگي به شرکت‌هاي خارجي کمک شاياني کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3422/رونمايي-از-دو-محصول-برتر-داخلي-با-کاربرد-در-صنعت-نفت
بستن   چاپ