ایرانیان جهان
امکان حذف بيماري از روي DNA
چهارشنبه 23 فروردين 1396 - 9:07:05 AM
مهر
آزمايش ژنتيک مي تواند نشان دهد که شما داراي چه ژن هاي احتمالي مرتبط با ابتلا به برخي بيماري ها هستيد. در برخي موارد اين آگاهي مي تواند به شما در مورد تصميم گيري در مورد پيشگيري از آن بيماري کمک کند. اما برخي از بيماري ها نظير هانتينگتون، پارکينسون يا آلزايمر قابل پيشگيري نيستند.

در حال حاضر دانشمندان موفق شده اند با استفاده از تکنيک جديد ويرايش ژن موسوم به CRISPR، DNA حيوانات و گياهان يا حتي سلول هاي انساني را در محيط کشت لابراتوار بازنويسي نمايند.

تقريبا هر سلول موجود در بدن داراي يک ژنوم است. ژنوم مجموعه کاملي از DNA است که شما را منحصربه فرد مي کند. براي ويرايش DNA، دانشمندان از فرآيندي که در باکتري E.coli مشاهده کردند استفاده نمودند.

باکتري E.coli داراي يک سيستم ايمني است که قادر به نابودي ويروس هاي است که سعي دارند به آن حمله کنند. CRISPR به توالي DNAهاي موجود در ژنوم باکتري اشاره دارد که به تشخيص ويروس هاي تهديدکننده کمک مي کند.

زمانيکه سيستم ايمني شروع بکار کند، باکتري ها DNA ويروس مهاجم را از وسط قطع مي کنند. حال دانشمندان از همين فرآيند براي قطع بخش هاي از DNA در سلول هاي گياه، حيوان و انسان استفاده مي کنند تا بخش هاي که مي توانند موجب بيماري يا ساير مشکلات شوند را ويرايش کنند.

بعد از قطع DNA، سلول ها تشخيص مي دهند که DNA شان آسيب ديده و شروع به ترميم آن مي کنند. سپس دانشمندان مي توانند از اين مکانيسم ترميم DNA استفاده کرده و تغييراتي را که مي خواهند در آن ژنوم ايجاد نمايند.

اخيرا محققان با اين روش توانستند نوعي اختلال نادر کبدي را در موش ها از طريق ويرايش ژن جهش يافته اي که موجب بيماري مي شود درمان کنند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3416/امکان-حذف-بيماري-از-روي-DNA
بستن   چاپ