ایرانیان جهان
شيرداغ کن با قابليت پاستوريزه کردن ساخته شد
چهارشنبه 23 فروردين 1396 - 8:28:46 AM
مهر
در حال حاضر هيچ وسيله اي براي استرليزه، هموژنيزه و پاستوريزه کردن شير در مقادير کم وجود ندارد و دستگاههاي موجود بسيار بزرگ، گران قيمت و نيازمند تخصص بالا بوده که تنها در اختيار واحد هاي صنعتي هستند.

از اين رو محققان ايراني در صدد آمدند تا شيرداغ کن هايي با اين مزيت را که مي توان در مقادير کم استرليزه، هموژنيزه و پاستوريزه کرد به توليد برسانند. استرليزاسيون،هموژنيزاسيون و پاستورازيون شير در هر حجمي و در همه مکان ها با استفاده از اين شير داغ کن، امکان پذير است.

دامداران و افراد روستايي مي توانند براي تهيه شير سالم يا ماست نسبت به تهيه شير سالم اقدام کنند و براي تهيه شير سالم جهت تهيه ماست متحمل هزينه هاي اضافي نشوند. زمانيکه از اين شير داغ کن استفاده مي شود که ديگر نيازي به مواد افزودني و نگهدارنده نيست و با استفاده از آن مي توان شير را تا زمان دلخواه و در دماي دلخواه نگهداري کرد.

همچنين با استفاده از اين شيرداغ کن، از سر رفتن شير جلوگيري مي شود.استفاده از اين شيرداغ کن مانع از بين بردن کلسيم هاي شير شده و مي توان آنرا در ابعاد و حجم هاي مختلف طراحي و به توليد رساند.

واحد هاي صنعتي مي توانند با استفاده از اين دستگاه شير سالم تر و با هزينه کمتر را در اختيار مصرف کنندگان قرار دهند. با توجه به اينکه مصرف سرانه شير در کشوريک سوم ميزان استاندارد جهاني است و چون مردم ايران از مصرف شيرهاي صنعتي به دليل وجود افزودني ها و از شير هاي تهيه شده از دامداران به دليل احتمال مبتلا شدن به تب مالت و.... دوري مي کنند، استفاده از اين شيرداغ کن مي تواند در مصرف سرانه شير تاثير بسزايي داشته باشد.

با استفاده از کيت هاي تعيين کننده کيفيت شير مي توان از سالم بودن آن مطمئن شد و سپس مصرف کرد. اين وسيله براي افرادي که در شهرها يا دورترين روستا ها قابل استفاده است.

اين طرح با عنوان « طراحي و ساخت شير داغ کن با قابليت پاستوريزه و استرليزه کردن با حفظ کلسيم شير» توسط فاطمه صيادي، ثبت اختراع شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3414/شيرداغ-کن-با-قابليت-پاستوريزه-کردن-ساخته-شد
بستن   چاپ