ایرانیان جهان
توليد غضروف و استخوان از تفاله سيب
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 2:35:24 PM
بيتوته
گروهي از محققان در چند دانشگاه و مراکز آموزش عالي اسپانيا رويکرد تازه اي را در توسعه فناوري چاپ سه بعدي در پيش گرفته و به استفاده از دورريز صنايع کشاورزي و باغي روي آورده اند. از جمله اين موارد مي توان به سيب و تفاله آن اشاره کرد.

اما چرا سيب. آمارها نشان مي دهند در سال 2015 توليد جهاني اين محصول به بيش از 70 ميليون تن در سراسر جهان رسيد. نکته قابل تأمل اين است که از اين ميزان 75 درصد براي آبگيري به کارخانجات فرستاده مي شود که در نتيجه حجم عظيمي از تفاله برجاي مي ماند.

بخش مهمي از اين تفاله براي توليد کود و غذاي حيوانات مورد استفاده قرار مي گيرد. اما همچنان مقادير چشمگيري از آن در کشورهاي شاخص پرورش دهنده اين محصول برجاي مي ماند که به سرعت دچار فساد و پوسيدگي مي شود.

حالا اين امکان فراهم شده که اين ثروت ارزشمند به زيست مواد مورد استفاده در توليد محصولات مهم و تأثيرگذاري نظير بافت غضروفي و استخوان زيستي به کار گرفته شود.

بافتهايي که از اين راه توليد مي شود نه تنها با هزينه تمام شده کمي ساخته و روانه مراکز درماني مي شود بلکه اميد به بازگشت به زندگي عادي را براي ميليونها بيمار در سراسر جهان بيشتر مي کند.

همچنين در نتيجه توسعه اين نگرش، مشکلات ناشي از انباشت حجم عظيم تفاله هاي سيب در سراسر جهان برطرف مي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3412/توليد-غضروف-و-استخوان-از-تفاله-سيب
بستن   چاپ