ایرانیان جهان
فعاليت بدني بعد از جراحي زانو متوقف نشود
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 2:33:19 PM
ايرنا
دکتر محمد رازي در نشستي با خبرنگاران اظهار کرد: جراحي زانو بايد آخرين درماني باشد که براي بيماران داراي مشکل زانو مانند آرتروز مفصل زانو يا انحراف زانوي شديد (پرانتزي يا ضربدري) انجام شود؛ درمان اصلي و اوليه درمان فيزيکي مانند کاهش وزن، فيزيوتراپي، انجام ورزش هاي مخصوص عارضه و تغيير نوع فعاليت است.
وي در خصوص تغيير نوع فعاليت افرادي که دچار عارضه آرتروز مفصل زانو هستند، گفت: اين افراد اگر در گذشته فوتبال بازي مي کردند، دوندگي مي کردند يا کوهنورد بودند، پس از ابتلا به اين عارضه بايد ورزش هاي خود را به پياده روي، شنا و دوچرخه سواري تغيير دهند.
رازي ادامه داد: همچنين بايد از روش هاي دارودرماني يا فيزيوتراپي براي رفع عارضه خود استفاده کنند؛ اما افرادي هستند که اين روش ها روي آنها جواب نمي دهد يا گاهي به دليل داشتن پاهاي ضربدري يا پرانتزي لازم است زاويه انحرافي زانوي آنها اصلاح شود که با جراحي و با توجه به سن بيمار (از 65 سال به بالا مگر در موارد خاص) و شدت بيماري جراحي مي شوند.
وي با تاکيد بر حفظ فعاليت هاي فيزيکي آهسته پس از جراحي تعويض مفصل زانو گفت: از آنجايي که جراحي تعويض مفصل زانو از سن 65 سال به بالا انجام مي شود و افراد در اين سن تحرک کمتري دارند و خيلي از فعاليت ها را انجام نمي دهند، بايد به کنترل وزن خود توجه کنند و با تغيير فعاليت هاي بدني قبلي، ورزش هاي مناسب زانو را با نظر پزشک معالج انجام دهند.
رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران گفت: آرتروز زانو در اثر آسيب يا کمبود ويتامين D، کمبود املاح استخواني و عدم بهره وري کافي از نور آفتاب بروز مي کند.
رازي اظهار کرد: آرتروز زانو معمولا از دوران نوجواني آغاز مي شود و در سنين بالاتر بروز مي يابد؛ در سنين پائين بدن سائيدگي مفاصل را ترميم مي کند اما اگر برخي مسائل مانند انجام ورزش هاي مناسب و کنترل وزن رعايت نشود، در سنين بالاتر اين عارضه شدت مي يابد و حتي مي تواند به تعويض مفصل زانو منجر شود.
رازي همچنين به بالا بودن ميزان سوانح و حوادث و به تبع آن ميزان عوارض و آسيب هاي فيزيکي و ارتوپدي بسيار زياد است به گونه اي که به ازاي هر کشته در تصادفات جاده اي چهار نفر دچار عارضه از جمله عوارض ارتوپدي مي شوند که اين مساله بار سنگيني را از نظر مالي بر نظام سلامت جامعه تحميل مي کند.
وي گفت: علاوه بر تحميل هزينه ها، گاهي به دليل آسيب و مصدوميت ناعلاج، برخي بيماران به اعتياد روي آورده و بسياري از خانواده ها از هم پاشيده مي شوند.
رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران اظهار کرد: هر چه قدر تعداد تخت هاي اورژانس، تعداد پزشکان و پرسنل و تجهيزات بيمارستان ها افزايش يابد و هرچه در اين حوزه هزينه شود، با اين روند افزايشي ميزان حوادث جاده اي، نمي توان پاسخگوي بيماران بود؛ بنابراين بايد به برنامه ريزي هاي کلان براي کاهش سوانح جاده اي توجه بيشتري شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3411/فعاليت-بدني-بعد-از-جراحي-زانو-متوقف-نشود
بستن   چاپ