ایرانیان جهان
تشخيص سرطان در منزل
دوشنبه 21 فروردين 1396 - 2:28:13 PM
ايرنا
سيد ايمان اسحق حسيني که طرح تحقيقاتي `ميکروسيستم جهت بررسي دقيق و سريع سلول هاي سرطاني` را با راهنمايي استادش دکتر مهدي مقيمي زند انجام داده است، درباره طرح اختراعي خودگفت: حدود دو سال روي اين پروژه کار کرديم که 6 ماه به مطالعه و تحقيق و يک سال و نيم به فعاليت هاي عملياتي اختصاص داشت و نهايتا اين سيستم به صورت يک چيپ الکترونيکي طراحي و ساخته شد.
وي درباره هدف از اجراي اين طرح اظهار کرد: هدف ما اين بود همانطور که افراد عادي در منزل مي توانند فشارخون و قندخون خود را با دستگاه هاي رايج چک کنند، بتوانند با ابزارهاي ساده، سرطان را نيز تشخيص دهند.
اسحق حسيني خاطرنشان کرد: ديگر کاربرد اين چيپ در تشخيص بيماري هاي خوني به صورت زودهنگام و مورد استفاده توسط مردم عادي است که تشخيص مالاريا نيز از طريق آن امکان پذير است.
وي تشخيص ميزان تاثيرگذاري دارو را از ديگر کارکردهاي اين ابزار الکترونيکي ذکر کرد و گفت: به عنوان مثال، افرادي که شيمي درماني مي شوند بعد از چند جلسه با استفاده از اين چيپ مي توانند ميزان تاثيرگذاري داروها روي بافت را مشاهده کنند.
اين پژوهشگر جوان درباره مشخصات فني دستاورد خود توضيح داد: اين سيستم از يک تراشه 2 تا 3 سانتي متري که روي يک صفحه شيشه اي لايه نشاني شده و يک کانال ميکرو متري که از داخل آن تعداد محدودي از سلول ها عبور مي کند، تشکيل شده و شامل خروجي و ورودي هاي سيال و الکترودها است.
وي افزود: اين چيپ الکترونيکي داراي دو خروجي و دو ورودي است که نمونه خون از طريق يک ورودي و ماده سيال براي تشخيص از طريق ورودي ديگر به دستگاه منتقل و سپس خارج مي شود.
اسحق حسيني ادامه داد: ميکروکانال هاي چيپ از روي الکترودهاي فلزي از جنس طلا عبور مي کند و با توجه به ميدان الکتريکي که اعمال مي شود، سلول دچار تغيير شکل مي شود و اين تغيير شکل، وضعيت سلول را به ما نشان مي دهد.
وي با بيان اينکه اين محصول در داخل کشور، نمونه مشابه ندارد، افزود: نمونه مشابه اين چيپ تشخيصي در آمريکا به قيمت 2 دلار به فروش مي رسد و ما هم مي توانيم در توليد انبوه با همان قيمت (حدود 6 هزار تومان) به دست مصرف کننده برسانيم.
اين دانشجوي مبتکر در تشريح مزيت هاي رقابتي اين محصول با نمونه هاي خارجي گفت: مزيت هاي رقابتي اين ابزار تشخيصي نسبت به نمونه هاي ارائه شده در دنيا، دقت بالاتر، قابليت تطابق پذيري بيشتر با سلول ها و در نتيجه ارائه نتايج صحيح تر است و در ايران نيز يک نمونه منحصر به فرد محسوب مي شود.
به گفته اسحق حسيني، اين دستگاه مراحل آزمايشگاهي را با موفقيت پشت سر گذاشته و روي نمونه سلول هاي انساني جواب داده است.
ميکروسيستم بررسي دقيق و سريع سلول هاي سرطاني اواخر اسفندماه گذشته در برنامه رويش پارک علم و فناوري دانشگاه تهران به نمايش درآمد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3410/تشخيص-سرطان-در-منزل
بستن   چاپ