ایرانیان جهان
بازيافت لباس‌هاي کهنه از طريق ذوب کردن
چهارشنبه 16 فروردين 1396 - 1:50:39 AM
ايرنا
يکي از چالش‌هاي ذوب کردن لباس هاي کهنه اين است که معمولا الياف مورد استفاده در بافت البسه از مواد ترکيبي مانند پنبه و پلي استر ساخته مي شوند. اما محققان آلتو براي حل اين چالش يک راهکار جالب ابداع کردند.
آن‌ها براي حل اين چالش از يک محلول يوني موسوم به 1,5-diazabicyclo[4.3.0]non-5-ene acetate استفاده مي‌کنند. اين محلول پيش از اين براي حل کردن سلولز موجود در ضايعات خمير چوب کاربرد داشت. ترکيب شيميايي حاصل از اين کار نيز در توليد الياف لباس که با محيط زيست سازگاري دارند، مورد استفاده قرار مي‌گرفت.
اين بار محققان از اين محلول يوني به منظور حل کردن الياف پنبه موجود در بافت لباس استفاده مي‌کنند و آن را به يک محلول حاوي سلولز تبديل مي‌کنند. سپس با استفاده از فيلتر، مواد پلي استري جدا مي‌شوند. بدين ترتيب مي‌توان از محلول سلولز مجددا براي توليد الياف پنبه‌اي استفاده کرد.
در حال حاضر محققان به دنبال روش‌هاي جديدي براي توليد نخ از مواد پلي‌استري باقي مانده هستند تا کارآيي اين شيوه بازيافت را افزايش دهند. علاوه بر اين اميدوارند بتوانند رنگ مورد استفاده در لباس را نيز بازيافت کنند و کل فرآيند را به گونه‌اي طراحي کنند که قابليت استفاده تجاري را داشته باشد.
قرار است نتايج اين تحقيقات در هفته جاري در دويست و پنجاه و سومين دوره از اجلاس ملي و نمايشگاه انجمن شيمي آمريکا در سانفرانسيسکو ارائه شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3397/بازيافت-لباس‌هاي-کهنه-از-طريق-ذوب-کردن
بستن   چاپ