ایرانیان جهان
توليد نيمه‌صنعتي پادزهر عنکبوت‌هاي سمي در موسسه رازي
چهارشنبه 25 اسفند 1395 - 2:01:53 PM
ايسنا
دکتر ناصر محمدپور با اشاره به توليد سرم‌هاي درماني از جمله سرم‌هاي درماني ضد مارگزيدگي و عقرب زدگي در موسسه رازي اظهار کرد: پادزهرها محصولاتي استراتژيک محسوب مي‌شوند چراکه جانوران سمي هر کشور فون مخصوص به خود را دارند که پادزهر آن در ساير مناطق جغرافيايي کاربرد ندارد.

وي افزود: در صورتي که اين پادزهرها در کشور توليد نشود، نمي‌توانيم آن را از خارج به کشور وارد کنيم، چراکه پادزهرهاي توليد شده در ساير نقاط دنيا علاوه بر اينکه ظرفيت پايين‌تري داشته و مانند توليدات موسسه رازي هگزاوالان نيستند، قابليت خنثي‌سازي گزش‌هاي اين منطقه را ندارند.
 

رئيس بخش جانوران سمي موسسه رازي با بيان اينکه در صورت نبود اين پادزهرها براي اکثر افرادي که دچار گزش مي‌شوند، مرگ حادث مي‌شود، خاطرنشان کرد: به دليل توليدات باکيفيت موسسه رازي، خوشبختانه حتي يک مورد مرگ و مير بر اثر گزيدگي در صورت استفاده از اين پادزهرها، در کشور گزارش نشده است.

دکتر محمدپور با اشاره به اينکه پادزهرها از نظر اقتصادي نيز ارزش بسيار بالايي دارند، گفت: قيمت جهاني هر ويال پادزهر 400 دلار است و حدود 200 هزار ويال پادزهر سالانه در موسسه رازي توليد مي‌شود که رقم بسيار بالايي است و ارزش اقتصادي زيادي براي کشور ايجاد مي‌کند.

وي در ادامه با اشاره به اينکه عنکبوت نيز از ديگر جانوران سمي کشور محسوب مي‌شود، اضافه کرد: 2 گونه عنکبوت سمي و خطرناک (بيوه سياه و پشت قرمز) در کشور وجود دارد که در همه جاي ايران يافت شده و امکان گزش آن وجود دارد.

دکتر محمدپور با بيان اينکه گزش اين عنکبوت‌ها سبب بستري‌شدن مصدومين در بيمارستان مي‌شود، تصريح کرد: در اين زمينه پادزهري در مقياس نيمه‌صنعتي در موسسه رازي تهيه شده که در صورت نياز کشور به صورت صنعتي توليد خواهد شد و در اختيار مراکز بهداشتي قرار داده مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3385/توليد-نيمه‌صنعتي-پادزهر-عنکبوت‌هاي-سمي-در-موسسه-رازي
بستن   چاپ