ایرانیان جهان
اولين آزمايشگاه سن‌يابي در دانشگاه تهران راه‌اندازي شد
سه شنبه 24 اسفند 1395 - 3:13:18 PM
مهر

 2:16:20 PMمرتضي فتاحي مسئول آزمايشگاه سن يابي و عضو هيات علمي موسسه ژئوفيزيک، گفت: اين روش آخرين زمان را تعيين سن مي کند که کوارتز و يا فلدسپار در معرض نور قرار داشته است، بنابراين نمونه در هنگام نمونه‌ برداري و انتقال به آزمايشگاه به هيچ‌وجه نبايد در معرض نور قرار گيرد.

وي افزود: سال‌ها نمونه‌هايي را از ايران برداشت مي‌کرديم و به دانشگاه آکسفورد انتقال و سن آنها را به ‌دست مي‌آورديم. ابتدا نمونه‌ها به روش متداول ارسال مي‌شد، اما به ‌دليل نورديدگي غيرقابل انتظار برخي از نمونه‌ها در هنگام انتقال به خارج (احتمالاً به منظور چک‌کردن داخل نمونه‌ها) نتايج قابل استناد نبود.

عضو هيات علمي مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران ادامه داد: در سال 86 با حمايت موسسه ژئوفيزيک و دانشگاه آکسفورد، آزمايشگاه آماده ‌سازي اوليه نمونه‌ها در زيرزمين موسسه تاسيس شد. سپس حجم هر نمونه به ميزان قابل توجهي کاسته شد و امکان انتقال نمونه‌ها در کابين هواپيما ميسر و مشکلات مذکور حل شد.

فتاحي گفت: در اين دوران نه تنها قابليت‌هاي اين روش سن‌يابي براي تعيين سن زلزله‌هاي گذشته ايران با موفقيت آزمايش شد، بلکه با همکاري ساير متخصصان، نرخ لغزش برخي از مهم ‌ترين گسل‌هاي ايران، دوره بازگشت آنها و تحليل خطر ناشي از آن گسل‌ها براي ساکنين اطراف گسل نيز بررسي شد.

وي تاکيد کرد: با استفاده از سن رسوبات درياچه‌هاي خشک، رودخانه‌ها ومخروط افکنه‌هاي دوران گذشته آب و هوايي منطقه شرق ايران بازسازي شد.

وي افزود: توانايي اين روش سن‌يابي در مطالعات باستان‌شناسي و زمين‌شناسي ايران نيز آزمايش شده و براي اولين‌ بار در دنيا روشي براي تعيين زمان ساخت و آخرين لايروبي قنات توسط لومينسانس نوري ارائه شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3383/اولين-آزمايشگاه-سن‌يابي-در-دانشگاه-تهران-راه‌اندازي-شد
بستن   چاپ