ایرانیان جهان
توان توربين هاي گازي توسط محققان کشور افزايش يافت
سه شنبه 24 اسفند 1395 - 3:06:18 PM
مهر

اسحاق عباسي برگزيده جشنواره خوارزمي و مجري طرح بسته ارتقاء توان توربين گاز MGT-70 اظهار داشت: اين توربين به عنوان يکي از پرکاربردترين توربين هاي گازي در حال سرويس در ايران به شمار مي رود.

وي افزود: از اين رو برنامه هاي توسعه اي و ارائه بسته هاي تجاري نوآورانه روي اين نوع توربين ها جزء فعاليت هاي مهم تحقيق و توسعه به شمار مي رود.

عباسي خاطرنشان کرد: اين نوع توربين ها به عنوان گزينه با ارزش براي سرمايه گذاري در ارتقاء، بهينه سازي توان و بهره وري توربين ها محسوب مي شود.

وي با بيان اينکه به همين دليل در راستاي طراحي بسته هايي براي ارتقاء توربين هاي گازي برآمديم، اظهار داشت: اين بسته به عنوان يکي از جديدترين نوآوري ها است که باعث بهبود توان خروجي توربين هاي گازي مي شود و در کوتاه ترين زمان ممکن و با کمترين تغييرات قابل اجراست.

به گفته وي طراحي اين بسته بر مبناي بهينه کردن زاويه قرارگيري پره هاي راهنماي ورودي کمپرسور در توربين هاي گازي قرار گرفته است؛ با تغيير زاويه ورودي کمپرسور، توان خروجي افزايش مي يابد.

وي با اشاره به مزيت به کارگيري اين طرح خاطر نشان کرد: پياده سازي اين طرح داراي جوانب مختلفي با توجه به طراحي کمپرسور مورد استفاده در تورربين هاي گازي است که تعيين ميزان بازشدن پره هاي راهنماي ورودي با توجه به راندمان کمپرسور از دستاوردهاي پياده سازي اين طرح به شمار مي رود.

وي افزود: يکي از مهمترين موارد پياده سازي اين طرح، استفاده از شبيه ساز واقعي براي تغيير برنامه نرم افزار سامانه کنترل متناسب با تغييرات صورت گرفته در جابجايي پره هاي راهنماي ورودي است تا توربين گاز در مواجهه با شرايط مختلف محيطي از جمله افزايش دما انعطاف پذيري داشته باشد.

عباسي اضافه کرد: براي رسيدن به اين هدف، منحني عملکرد جديد کمپرسور در نسخه هاي مختلف اين توربين مورد بررسي قرار گرفته و تغييرات مورد نياز در نرم افزار سامانه کنترل منطبق با عملکرد جديد توربين گاز استخراج شده و در توربين جايگزين شده است.

به گزارش مهر، اين طرح رتبه دوم طرح هاي توسعه اي در گروه تخصصي مکانيک، سي امين جشنواره خوارزمي را کسب کرده است.

توربين گاز، (Gas Turbine)، يک ماشين دوار است که براساس انرژي گازهاي ناشي از احتراق ، کار مي‌کند. کاربرد روز افزون توربينهاي گازي در صنايع مختلف، به خصوص در صنايع نفت و الکترونيک، از قبيل به حرکت در آوردن پمپهاي بزرگ در داخل خطوط لوله نفت و گاز ، تامين انرژي مورد نياز کارخانه‌ها و مناطق خاص جدا از شبکه بسيار چشمگير و قابل توجه است. همچنين در صنعت توليد نيروي برق شبکه‌هاي سراسري، با عنوان واحدهايي قادرند سريع در مدار قرار گيرند بسيار مورد توجه هستند.

از اين تجهيزات در نيروگاهها براي توليد برق ( معمولا براي جبران بارپيک) موتورهاي جلوبرنده (هواپيما، کشتيها و حتي خودروها)، در صنايع نفت و گاز براي به حرکت درآوردن پمپها و کمپرسورها در خطوط انتقال فرآورده‌ها و... استفاده مي‌شود که امروزه کاربرد توربينهاي گازي در حال گسترش است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3382/توان-توربين-هاي-گازي-توسط-محققان-کشور-افزايش-يافت
بستن   چاپ