ایرانیان جهان
عوامل ويروسي کاهش جمعيت زنبور عسل در کلوني‌ها شناسايي شد
سه شنبه 24 اسفند 1395 - 2:42:46 PM
ايسنا
 دکتر مجتبي محرمي با اشاره به اينکه از سال 90 طرح‌هاي تحقيقاتي بخش تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي زنبور عسل، کرم ابريشم و حيات وحش بر روي شناسايي ويروس‌هاي مهم بيماري زا در زنبور عسل متمرکز شده، اظهار کرد: علت اين امر مواجه شدن با پديده کاهش جمعيت زنبور عسل در کلوني‌ها در 10 سال گذشته بود.

وي با بيان اينکه اين مهم سبب وارد شدن خسارات سنگيني به زنبورداران کشور شده بود، افزود: در جستجوي عوامل اين پديده که در دنيا به CCD معروف است، علل ويروسي، ميکروبي، سموم، آفات و عوامل فيزيکي مطرح شد که علت ويروسي اين پديده در موسسه رازي مورد بررسي قرار گرفت.

رئيس بخش تحقيق و تشخيص بيماري‌هاي زنبور عسل، کرم ابريشم و حيات وحش موسسه رازي خاطرنشان کرد: در همين راستا در سال 90 طرح شناسايي 6 ويروس بيماري‌زاي مهم در زنبور عسل در اين موسسه ارائه شد که ويروسي فلجي حاد، ويروس فلجي مزمن، ويروس ملکه، ويروس نوزادان زنبور عسل، ويروس دفرمه شدن بال‌ها و ويروس کشمير از آن جمله بودند.

وي گفت: با همکاري سازمان دامپزشکي کشور، جمع‌آوري نمونه‌هاي بيماري‌زا در سطح 23 استان تا سال 93 انجام شد و در نهايت به اين پي برديم که اين عوامل، نقش بسيار مهمي در کاهش جمعيت زنبور عسل در کلوني‌ها دارند.

دکتر محرمي از ويروس فلجي اسرائيلي به عنوان يکي از مهمترين اين ويروس‌ها ياد کرد و افزود: اين ويروس حدود 10 سال است که در دنيا وجود دارد.

وي با بيان اينکه از سال 93 تاکنون بر روي شناسايي و تحقيق ويروس فلجي اسرائيلي در 3 استان تمرکز يافته‌ايم، اضافه کرد: در سال آينده گزارش نهايي اين طرح ارائه خواهد شد؛ اما لازم به ذکر است که اين ويروس متاسفانه در ايران وجود دارد و ترکيب آن با ساير ويروس‌هاي شناسايي شده، باعث تشديد عارضه کاهش زنبور عسل در کلوني‌ها مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3380/عوامل-ويروسي-کاهش-جمعيت-زنبور-عسل-در-کلوني‌ها-شناسايي-شد
بستن   چاپ