ایرانیان جهان
سلول هاي بنيادي جايگزين داروهاي مهارکننده سيستم ايمني در پيوند کليه مي شود
دوشنبه 23 اسفند 1395 - 8:27:35 AM
ايرنا
دکتر رضا مقدسعلي افزود:پيشگيري ازابتلا به بيماري هاي عفوني در بيماران پيوندي و افزايش بقاي پيوند کليه از جمله مزايايي اين اقدام است که در راستاي ارائه خدمت بهتر به بيماران کليوي انجام مي شود.
وي با اشاره به اينکه بيماران کليوي بعد از پيوند بايد داروهاي مهار کننده سيستم ايمني مصرف کنند تا احتمال بقاي پيوند افزايش يابد، گفت: اين داروها اثرات جانبي زيادي دارند و محققان اين مجموعه در تلاش هستند تا با استفاده از سلول هاي بنيادي، ميزان مصرف اين داروها را به حداقل ممکن برسانند.
مقدسعلي زمان شروع اين طرح را حدود 2 سال قبل اعلام کرد و ادامه داد: اين طرح وارد مرحله مطالعاتي انساني شده و اميدواريم تا پايان سال آينده با اجراي آن ضمن افزايش بقاي پيوندکليه از ميزان مصرف داروها کاسته شود.
وي اظهار کرد که کاهش داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني و بقاي پيوند کليه با استفاده از سلول هاي بنيادي کار جديدي است و محققان در تلاشند تا بهترين شرايط را براي کسب مطلوب ترين نتيجه بدست آورند.
مسئول گروه تحقيقاتي کليه پژوهشکده سلولهاي بنيادي پژوهشگاه رويان گفت: فاز مطالعاتي اين طرح به پايان رسيده و پروتکل اجرايي آن نيز تاييد شده و اميدواريم بتوانيم آنرا تا پايان سال آينده بر روي تعداد محدودي از بيماران کليوي انجام دهيم.
وي با اشاره به اينکه نمي توان در حال حاضر داروهاي مهارکننده سيستم ايمني را قطع کرد، گفت:قطع دارو مي تواند سبب دفع پيوند کليه شود. لذا محققان باتوجه به مطالعات انجام شده درصدد هستند تا اثربخشي سلول هاي بنيادي به صورت کامل مورد تاييد قرار گيرد و با انجام اين طرح، مشکلي براي اين افراد به وجود نيايد.
مقدسعلي ادامه داد: در برخي از کشور نيز اين کار در حال انجام است تا بيماران کليوي علاوه بر رهايي از درد و رنج دياليز از بقاي پيوند کليه بهره مند شوند.
سالانه حدود سه هزار نفر از بيماران کليوي، پيوند کليه دريافت مي کنند که در سال 93، 56 درصد آنان کليه دريافتي را از افراد دچار مرگ مغزي دريافت کردند.
هرساله افراد جديدي به جمع بيماران کليوي اضافه مي شوند، فشار خون بالا، ديابت از عوامل مهم بروز نارسايي کليه هستند و براساس اعلام وزارت بهداشت حدود 10 ميليون نفر در کشور به فشار خون و ديابت مبتلا مي باشند که بيش از نيمي از آنها از بيماري خود اطلاع ندارند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/3373/سلول-هاي-بنيادي-جايگزين-داروهاي-مهارکننده-سيستم-ايمني-در-پيوند-کليه-مي-شود
بستن   چاپ