ایرانیان جهان
جلوگيري از خروج 20 ميليون دلار ارز با توليد 25 ميليون دز واکسن شاربن در نيمه اول سال
شنبه 21 اسفند 1395 - 9:09:17 AM
ايسنا
دکتر علي اسحاقي با اشاره به توليد حدود 25 ميليون دز واکسن شاربن (سياه زخم) در 6 ماهه نخست سال در موسسه رازي، اظهار کرد: ميزان توليد اين واکسن در مدت مشابه سال گذشته حدود 21 ميليون و 300 هزار دز بوده که نشان‌دهنده رشد 17 درصدي در اين حوزه است.

وي افزود: در اين مدت با توليد واکسن شاربن در موسسه رازي از خروج نزديک به 20 ميليون دلار ارز از کشور جلوگيري به عمل آمده است.

معاون تحقيق و توليد فرآورده‌هاي بيولوژيک موسسه رازي خاطرنشان کرد: اين واکسن جهت ايمن‌سازي فعال عليه بيماري آنتراکس در گاو، گاوميش، گوسفند، بز و ديگر حيوانات حساس به بيماري شاربن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: بيماري شاربن که در انسان به آن «سياه زخم» مي‌گويند، بيماري عفوني و مشترک بين انسان و حيوانات است که در حيوانات بيشتر در پستانداراني مانند گاو، گوسفند، بز، شتر، بز کوهي و ساير علفخواران ديده مي‌شود.

دکتر اسحاقي با بيان اين‌که در صورت تماس انسان با حيوانات مريض و آلوده اين بيماري منتقل خواهد شد، گفت: شاربن از ديرباز در کشور شايع بوده و خسارات و تلفات زيادي در انسان و جمعيت دامي کشور ايجاد مي‌کرد؛ اما با اقدامات وسيع و مؤثر موسسه رازي و سازمان دامپزشکي براي پيشگيري از اين بيماري، ابتلا و تلفات در سال‌هاي اخير به شدت کاهش يافته است.

بر اساس اعلام روابط عمومي موسسه رازي، وي تاکيد کرد: در بسياري از استان‌هاي کشور اين بيماري بيش از 10 سال است که در جمعيت انساني و دامي گزارش نشده و تنها در برخي از استان‌ها و مناطق به صورت موردي و اتفاقي ديده مي‌شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/3357/جلوگيري-از-خروج-20-ميليون-دلار-ارز-با-توليد-25-ميليون-دز-واکسن-شاربن-در-نيمه-اول-سال
بستن   چاپ